Premda je španjolska vlada još 2003. odobrila gradnju četiriju novih podmornica S-80A, koje su trebale biti završene do 2011., zbog cijelog niza problema došlo je do velikog kašnjenja, pa će prva biti isporučena tek 2022. godine. Ambiciozna priča oko novih podmornica za Armadu Espanolu tako se pretvorila u trakavicu bez kraja, a kontinuitet raznih grešaka, dilema i enormni porast troškova u odnosu na planirane godinama već izluđuje javnost na Pirenejima.
Vlada u Madridu je 2004. sklopila ugovor s nacionalnim brodogradilištem Izar (sada se nove Navantia) iz Cartagene o isporuci četiriju modernih podmorica klase Isaac Peral (S-80A) koje su trebale zamijeniti modele klase Agosta. Gradnja prve pod nazivom Isaac Peral oznake S-81 počela je 13. prosinca 2007., a dogovorena cijena po primjerku bila je 439 milijuna eura. Međutim, u škveru Izar su shvatili da to neće biti dovoljno, pa se cijena popela na 553 milijuna eura po podmornici.
Nije mogla izroniti
U međuvremenu su nastale političke rasprave oko tvrtke koja će isporučiti sustav naoružanja, a došlo je i do manjka novca u državnoj blagajni, pa je isporuka S-81 odgođena za 2015., dok su preostale trebale biti gotove do 2018. godine. U siječnju 2012. su na prigodnoj svečanosti i druge podmornice dobile imena – S-82 će se zvati Narciso Monturiol, S-83 Cosme García, a S-84 Mateo García de los Reyes.
Međutim, ozbiljni su se tehnički problemi dogodili 2013., kada je na preliminarnom testu S-81 Isaac Peral zaronila i više nije mogla izroniti na površinu. Nastao je skandal jer su se u brodogradilištu suočili s gorkom istinom – negdje je u konstrukciji došlo do greške i podmornica je naprosto preteška. Stoga je odlučeno da se njezina dužina sa 71 metar mora povećati na 81 m, a shodno tome težina će biti 3200 tona, a ne samo 2200 tona.
Enormni rast troškova
Iz Navantije su tada zatražili pomoć američke tvrtke General Dynamics Electric Boat i skrušeno obavijestili javnost kako će zbog redizajna troškovi skočiti na jednu milijardu eura po podmornici, a isporuka se odgađa do 2022. godine. Novi je problem nastao kad se utvrdilo da produženi Isaac Peral ne može stati u škverski dok. Zato se i on morao produljiti, što je 2018. pratilo dodatno jaružanje luke radi produbljenja.
Unatoč svemu, Španjolci smatraju da će klasa S-80A postati nova snaga njihove mornarice, ali i izvozni hit. Razlozi njihova optimizma nisu zanemarivi. Podmornica navodno tiho radi uz pomoć propelera posebnog dizajna koji pri većim brzinama ne stvara kavitacije, a pokreće ga elektromotor od 3500 kW s permanentnim magnetom. Iz Navantije također ističu da je nije lako otkriti u podmorju, gdje ostvaruje maksimalnu brzinu od 19 čvorova.
AIP je glavni forte
Glavni forte ovih podmornica je moderna AIP propulzija (Air Independent) temeljena na procesoru bioetanola koji, zajedno s Coprox reaktorima, od bioetanola stvara čisti vodik potreban za rad gorivih ćelija od 300 kW. U bioetanolskom procesoru stvara se i ugljikov dioksid visoke koncentracije, te mala količina drugih plinova.
Oni se zato miješaju s morem, nakon čega se uz pomoć inovativnog sustava SECO2 (CO2 Removal System) kompanije Bionet, u potpunosti uklanja ugljikov dioksid.
U skladu s najavama, AIP sustav ujedno jamči da će podmornica ispod mora biti čak 28 dana bez potrebe izranjanja, što je puno dulje od dizelsko-električnih verzija. No, pogađate, i tu su se pojavili problemi – na testovima je uspjela ispod mora ostati samo 21 dan... Ipak, očekuje se da će inženjeri u idućim godinama usavršiti AIP sustav i omogućiti obećanih 28 dana u podmorju.
Žele ih Indijci
Ako podmornice sa šest torpednih cijevi, iz kojih mogu ispaljivati i krstareće rakete Harpoon, uopće budu dovedene na najavljenu razinu funkcionalnosti, nije isključeno da će ih od Španjolaca kupovati mornarice drugih država. Navodno su najviše zainteresirani Indijci, dok svi ostali za sada pomno prate razvoj događaja.