StoryEditorOCM

Taksi-đita bez gorivaGreen Dream Solliner: futuristički dizajniran šestmetarski katamaran može primiti deset putnika, a struju dobiva isključivo preko solarnog krova

Piše Sergije Dvornik
13. ožujka 2017. - 15:39

U nautičkom svijetu se sve češće susrećemo s proizvodima koji su prije nekoliko godina izgledali realistični i komercijalni tek u dalekoj budućnosti. Zahvaljujući rastu svijesti o potrebi očuvanja okoline i razvoju tehnologije, došlo je do sniženja cijene opreme potrebne za realizaciju takvih projekata.

Danas imamo električne izvanbrodske motore sve veće snage i alternativne izvore električne energije otporne na agresivnu morsku okolinu sposobne proizvesti znatno više struje.

Akumulatori su sve manji i s većom mogućnošću skladištenja energije, gradbeni materijali su sve lakši i čvršći, a i projekti podvodnog dijela trupa su sve učinkovitiji.

Futuristički katamaran

Poljsku tvrtku Green Dream Boats smještenu na Baltičkom moru, osnovali su nautičari zaljubljeni u moderne tehnologije i čist okoliša. Njihov prvijenac, Green Dream Solliner smo imali prilike provozati na prošlogodišnjem sajmu plovila u Biogradu.

image
Hrvatsku premijeru imao je u Biogradu
Božidar Vukičević/Cropix

Katamaran dug 6,2 i širok nešto više od 2 metra, futurističkog izgleda, konceptom je osmišljen kao dnevno plovilo za smještaj do 10 osoba. Vizualno se najviše ističe tvrdi krov s integrirane četiri solarne ćelije od 250 vati, a svojom veličinom dobro štiti cijeli kokpit od sunca ili kiše.

Karakterizira ga i mogućnost spuštanja krova pritiskom na dugme čime se dodatno osigurava unutrašnjost kad je plovilo na vezu.

image
Krov se može spustiti za 85 centimetara
Božidar Vukičević/Cropix

Sam kokpit je prostran, pod je obložen tikovinom, a prednjim dijelom dominira sklopivi drveni stol.

image
Kokpitom dominira drveni stol
Božidar Vukičević/Cropix

Pod klupama s udobnim jastucima su suha spremišta za prsluke i druge stvari.

image
Pod klupom su suhi pretinci
Božidar Vukičević/Cropix

Na pramčanom dijelu je postavljeno i malo sunčalište s dodatnim spremištem. Korišteni materijali su kvalitetni i svaki detalj je lijepo izveden što je za svaku pohvalu.

image
Sunčalište je za jednu osobu
Božidar Vukičević/Cropix

Električna penta

Krmeni dio je predviđen za skipera i futurističku upravljačku konzolu. Pod udobnim jastucima se nalaze spremišta i pogonska jedinica. Navikli na klasične motore prilikom isplovljenje najviše smo ostali impresionirani tišinom, samo smo dodali gas i plovilo je neprimjetno krenulo.

Testirano plovilo opremljeno je elektromotorom Torqeedo 2.0 Cruise RL i dvije Exide gel baterije od 210 Ah. To je bilo dovoljno za postizanje maksimalne brzine od pet čvorova.

image
Za pogon je odabran provjereni Torqueedo
Božidar Vukičević/Cropix

Budući da se radi o izuzetno laganom plovilu kojeg karakterizira velika silueta zbog katamaranskog trupa i tvrdog krova, na brzinu značajno utječe smjer kretanja u odnosu na vjetar, tako da prilikom vožnje u vjetar i valove koji nisu bili značajni, brzina pada na četiri čvora. Isto tako, prilikom testiranja na plovilu su bile samo tri odrasle osobe pa je upitno kakve bismo rezultate postigli s nakrcanih 10 ljudi.

image
Unutra ima mjesta za 10 ljudi
Božidar Vukičević/Cropix

Nadzor baterija

Iako postoji mogućnost ugradnje Torqeedova dvostruko jačeg brata od 4 kW to bi povećalo brzinu za 30 posto, ali s postojećim baterijama bi drastično smanjilo autonomiju. Dodatne baterije bi mogle stati u trupove, ali treba uzeti u obzir da svaka teži po 70 kilograma pa bi to sigurno utjecalo na ukupnu nosivost plovila.

image
U svakom trupu je po jedna baterija od 210 Ah
Božidar Vukičević/Cropix

Praćenje potrošnje je omogućeno zahvaljujući sofisticiranom uređaju Victron BMV 702 koji računa potrošnju i nadopunjavanje baterija te preostalu autonomiju kretanja. Tako smo primijetili da pri maksimalnom opterećenju motora trošimo više nego solari nadopunjuju iako je bio sunčan dan.

Optimalno je bilo ploviti na 63% opterećenja kada smo trošili nešto manje nego smo proizvodili struje, a kretali smo se brzinom malo iznad tri čvora. Proizvođač predviđa da bi testirano plovilo po bonaci bez sunca moglo ploviti do 9 sati. Izdržljivost nije upitna jer je prvi primjerak u dvije godine napravio više od tisuću sati bez punjenja na kopnu.

image
Bez sunca je autonomija devet sati
Božidar Vukičević/Cropix

Turistička namjena

Ono što zanima većinu čitatelja je namjena broda. Iako je velik dio produkcije ovoga modela završio na riječnim kanalima i jezerima, na moru može ploviti u zaljevima i duž obale kad to uvjeti dopuštaju. Svakako će najviše biti zanimljiv u turističke svrhe jer je vrlo atraktivan i jeftin za eksploataciju.

Prijevoz od hotela do gradske rive ili plaže, obilazak morskih znamenitosti ili uvala u nacionalnim parkovima, sve su funkcije gdje bi se Solliner odlično snašao.

Kad bi se u to uklopili poticaji za korištenje alternativne energije i marketinški potencijal visokih bokova neobičnog broda, onda bi i cijena od 37 do 50 tisuća eura za testirani primjerak bila puno prihvatljivija.

OSOBNA KARTA

Dužina 6,20 m
Širina 2,33 m
Gaz 0,45
Visina 3,05m (spušteni krov 2,20 m)
Težina (s baterijama) 630 kg
Pogon Torqeedo 2.0 Cruise RL
Solarni paneli 4xGDB 250 W
Nadzor baterija Victronenergy BMV 702
Max. brzina 5 čv. (8 sa 4 kW)
CE D (10 osoba), C (6 osoba)
Proizvođač Green Dream Boats, Poljska
Zastupnik Odyssey Yachting, Zadar
Cijena 37 tisuća eura

KONAČNA OCJENA

DOBRO:
Električni pogon i solar
Sklopivi krov
Detalji i razina završne obrade

LOŠE:
Osjetljivost na vjetar i valove
Plovne karakteristike s više putnika
Ograničeno područje plovidbe

23. studeni 2024 01:57