StoryEditorOCM

moćan saveznikEpoksi laminat plastičnim brodovima vraća mladost i čvrstoću: ojačajte strukturu trupa i zaštitite je od budućeg djelovanja morske vode

Piše Miomir Štrbac
10. veljače 2022. - 15:11

Nautičari se vrlo često emocionalno vežu uz svoje plovilo, a kako su brodovi isti ka i ljudi, ne samo u pjesmi Tome Bebića, tako su i oni podložni starenju i pripadajućim bolestima.

Ekonomska kriza dodatno pogoduje tomu da se ne odustaje olako od starih brodova, jer nije nimalo lako skucati novac za kupnju novog, pa su lučice pune tridesetogodišnjaka, a bogme i dosta starije brodske čeljadi.

Bolest i lijek

A kad stakloplastični trup proboravi toliko godina u moru, tada nisu rijetke i ozbiljne boljke poput osmoze i posljedične delaminacije, koje traže temeljitu sanaciju da brod nastavi sigurnu plovidbu još poneko desetljeće.

Također, neki su proizvođači u startu gradili brodice štedeći na materijalu, pa trup često nije deblji od 5-6 milimetara, što i nije baš pouzdana oplata, osobito nakon tridesetak godina plovidbe, sunca, vjetra, soli...

Zbog svega toga dođe vrijeme kada je korisno, a često i nužno, osvježiti strukturnu snagu trupa broda, odnosno temeljito ojačati i zaštititi oplatu od daljnjeg propadanja nakon ozbiljne sanacije osmoze.

image
Oštećenja nastala zbog osmoze

Budući da tehnologija napreduje, pojavom i razvojem epoksidnih smola dobiven je moćan saveznik za rješavanje ovoga problema dodatnom laminacijom koja je tehnološki relativno jednostavna, a kao rješenje dugotrajna i zaštitno superiorna u odnosu na isti postupak koji bi se proveo korištenjem poliesterskih smola.

Dovoljno je, naime, na trup ogoljen do baznoga laminata i prikladno saniran ako je bilo oštećenja ili dubljih prodora osmoskih boginja u strukturu, korištenjem kvalitetne epoksidne smole i staklenog ojačanja laminirati jedan dodatni sloj, pa da se trup broda značajno strukturno ojača i zaštiti moćnom branom od budućeg djelovanja morske vode.

Za laminiranje je najbolje koristiti Biaxial, tkaninu koja nije pletena, nego slagana u dva smjera, jer pije manje smole od klasične rowing tkanine, a ima veću snagu.

Kompletan sustav

Tvrtka West System svjetski je lider u proizvodnji epoksidnih smola i sustava za brodograđevnu i nautičku namjenu, pa je tako za ovaj segment razvila smole, kitove, punila i ostale komponente za što jednostavnije odrađivanje relaminacije trupa sa svrhom njegova ojačanja i dugotrajne zaštite.

Najčešće se za ovu svrhu koristi West System smola 105/205 ili 206, a za laminiranje vrlo velikih površina epoksi smola PRO SET 125/226, koja osigurava mogućnost vrlo dugog otvorenog radnog vremena prije početka želiranja i stvrdnjavanja.

Od laminata se, ovisno o potrebnoj razini ojačanja, može koristiti Biaxial General 736 od 310 g/m², 738 od 610 g/m² i 739 od 450 g/m², koji je, kao zlatna sredina, i najčešći izbor.

Prije početka laminiranja, važno je biti siguran da je površina koja će se tretirati potpuno suha i odmašćena. Ako je za uklanjanje gelcoata bila pjeskarena, tada je važno osigurati da se trup potpuno otpraši kako u porama ne bi bilo zaostalog pijeska.

image
Trup prije početka relaminacije

Važna temperatura

Idealna radna temperatura je od 18 do 25 Celzijevih stupnjeva, što nije uvijek moguće osigurati. Stoga postoji i opcija rada s utvrđivačem 205, koji omogućava da se laminira već na temperaturama od 5 Celzijevih stupnjeva naviše, ali valja pripaziti na vlagu u zraku na tretiranoj površini (ne smije je biti!).

Obavljanjem cijelog postupka u hali tijekom zime ili gradnjom šatora oko broda mogu se popraviti uvjeti za laminiranje, uz zagrijavanje natkrivenoga prostora, kao i objekta, da bi razlike u temperaturi bile što manje.

Postoje dva načina postavljanja novog laminata – suhi i mokri.

Svakako je dobro prije postavljanja novog laminata aplicirati jednu do dvije ruke mješavine smole i utvrđivača, te nakon sušenja trup izbrusiti brusnim papirom gradacije 60-100.

image
Nanošenje epoksidne smole na trup

Suhi način uglavnom se koristi kod novogradnji, gdje je trup okrenut, pa se platno polaže preko trupa te se razlijevanjem smole i njezinim razvlačenjem širokim špatulama tkanina impregnira smolom. To je dosta teže, iako nije nemoguće osigurati i kod reparacije trupa, pa se tu najčešće koristi mokri način rada (vertikalan rad i pod brodom).

image
Biaxial se razvlači i lijepi na trup iz role

Sigurna barijera

U tom se slučaju pripremi Biaxial tkanina, te se aplicira jedan sloj epoksida, a nakon 40-ak minuta, kad smola postane ljepljiva, počinje se na trup lijepiti tkanina (najbolje je odmatati je s već pripremljenih rola). Potom se ponovno nanosi epoksidna smola na sve suhe površine na Biaxialu, dok se cijela postavljena tkanina ne zasiti epoksidom.

image
Laminat mora biti gladak i bez mjehurića zraka

Tijekom tog postupka vrlo je važno paziti da se sav zrak istisne iz laminata (najbolje plastičnim ili gumenim špatulama). No, u svakom slučaju treba znati da je laminat koji je napravljen s epoksidnom smolom i multiaksialima (kakav je i Biaxial) višestruko kvalitetniji od laminata s poliesterskom smolom i klasičnim mat platnom ili rowingom.

Osim toga, laminat izveden s epoksidom West System vrhunska je barijera od prodora vode u stari laminat, pa će plovilo biti dugotrajno zaštićeno.

SPOJEVI PREKLAPANJA


Ako se radi jedan sloj ili dva sloja Biaxiala od npr. 450 g/m², koji je debljine 0,4 mm i koji će se kitati, uobičajeno je da se rade preklopi od oko 5 cm, a ako se žele izbjeći ta mala odstupanja, može se za zadnji sloj koristiti platno Twill od 280 g/m² sa stanjenim rubom za preklope.

ZAVRŠNI SLOJ


Nakon zadnjeg sloja koji je laminiran, postavlja se Peel Ply tkanina koja ima višestruku namjenu. Ona štiti cijeli trup od oštećenja i raznih kontaminacija do nastavka radova, a uklanja se neposredno prije kitanja ili bojenja laminata. Kod uklanjanja Peel Ply tkanine skida sav vosak (amin blush) iz epoksida i laminatu daje ljepši izgled, a ujedno ga tada ne treba brusiti, čime se smanjuje broj potrebnih radnih sati i čuva struktura staklenog ojačanja od brušenja.

Slijedi još kitanje punilom niske gustoće West System 407, koje se dodaje epoksidnoj smoli u težinskom omjeru od 20 do 40 posto, a u konačnici otvrdnjava u tamnocrvenu boju. Nakon 24 sata moguće je završno brušenje papirom gradacije 80-100. Time je postupak dovršen, pa slijedi još samo nanošenje nekog kvalitetnog epoksi temelja za antifouling, a potom i protuobraštajnog premaza.

UTROŠAK MATERIJALA


Ako brod ima 10 metara i površinu koju treba reparirati od oko 30 m², trebat će nam 30 m² Biaxiala od 450 g/m², te ukupno 30 kg smole 105/206. Ta količina bit će dovoljna za nanošenje jedne ruke smole na stari laminat, te 4 kg za mješavine epoksida. Za laminiranje trebat će nam 13,5 kg smole (450 grama po m²), dok ćemo za kitanje utrošiti oko 3,2 kg smole. Dodajmo još 30 m² tkanine Peel Ply. 

SAM SVOJ MAJSTOR


Važno je napomenuti da cijeli ovaj postupak mogu sami odraditi svi imalo vještiji vlasnici plovila pod uvjetom da se pridržavaju uputa koje se dobiju za svaki proizvod i radni proces West Systemom.

image
Peel Ply tkanina
image
Kitani i nekitani Biaxial
image
Suhe dijelove Biaxiala treba zasititi epoksi smolom
04. svibanj 2024 22:12