StoryEditorOCM

NAUTIČKI SAJamBili smo u Genovi gdje je promoviran gliser od novog materijala - kelveta. Lagan je, otporan na kemikalije, nepotopiv i pogodan za gradnju bez kalupa

Piše Gordan Jelavić
11. listopada 2014. - 14:09

Moramo se pomiriti s činjenicom da više nikada nećemo biti najveći na svijetu, znakovita je rečenica izgovorena na jednom od skupova posvećenih 54. izdanju nautičkog sajma u Genovi. Legendarna fiera godinama je bila uzor svim ostalim organizatorima sličnih manifestacija, no uvijek kada su u pitanju veliki igrači, pad boli puno jače nego kada posrne neka manje važna institucija.

U brojkama je taj pad s 2500 izloženih plovila na službeno nešto manje od tisuću (realno par stotina manje), te s 315 na 109 tisuća posjetitelja koji su za ulaznicu morali platiti 15 eura. Za hrvatske pojmove to je još uvijek znanstvena fantastika, no Talijanima kao najvećim proizvođačima jahti i nautičke opreme najviše smeta što su im kupci, a za njima i izlagači, pobjegli u susjedni Cannes koji je preuzeo ulogu vodeće europske nautičke izložbe.

Kao odgovor na negativne gospodarske trendove ove su godine organizatori krenuli s trogodišnjim planom temeljite reorganizacije. Jedan od prvih koraka je bilo osnivanje nove tvrtke I Saloni nautiki d.o.o. u suvlasništvu udruge talijanskih brodograditelja UCINA i Fiere di Genova. Do temelja je promijenjen koncept izlaganja s jedrilicama u centralnom dijelu marine, te trgovinama i ugostiteljskim objektima ispod čuvenog jedra gdje je nekoć bio Azimut.

Koketiranje s proljećem

Upravo odluka uprave Azimut-Benettija da ove godine ne nastupe u svome dvorištu izazvala je najviše komentara. Glavni razlog je što ta tvrtka s dvije tisuće zaposlenih od 600 milijuna eura ukupnih prihoda svega tri posto ostvare na domaćem tržištu dok je ranije 20 posto kupaca bilo iz Italije. Nije ni čudno da direktori razmišljaju samo o bogatim Amerikancima koji im donose čak polovicu prihoda. Slična situacija je i s ukupnom talijanskom brodogradnjom koja je sa 6,2 milijarde eura 2008. godine pala na 2,4 milijarde dok je udio domaćh kupaca s 47 pao na 7 posto.

I Azimutovi konkurenti su također izrazili zabrinutost zbog nedostatka kupaca u Italiji, pa su zbog blizine sajma u Cannesu ultimativno lobirali za prebacivanje sajma u Genovi na svibanj, a najglasniji među njima su bili Ferretti i Sanlorenzo. To je izazvalo pobunu među malim proizvođačima, pa se unatoč jasnim najavama zasad od toga odustalo i potvrđen je idući termin od 30. rujna do 5. listopada. Jedan od razloga nikad ranijeg termina jest ovogodišnje iskustvo šestodnevnog sunca, nezabilježeno u novijoj povijesti sajma poznatog po oblacima i kiši. Uz takvu atmosferu je sve izgledalo optimističnije iako su pomaci prema naprijed vrlo maleni, ali ohrabrujući.

Obilje premijera

Iz novinarske perspektive sajam bismo ocijenili vrlo uspješnim jer je novih plovila i proizvoda bilo napretek. Počet ćemo s najpopularnijim manjim motornjacima predvođenima novitetima iz grupacija Beneteau i Brunswick.

Dizajnerski najoriginalnija linija šestometarskih motornjaka Flyer predstavljena prošle godine, u Genovi je dobila logično proširenje. Beneteau Flyer 5 i 7 na prvi pogled su slični kao jaje jajetu, ali razlika u cijeni je dvostruka.

Manji Flyer preko svega je dug 5,5 metara, širok 2,34 i može nositi motor snage do 140 konja. S motorom je težak 1000 kilograma što znači da će u kombinaciji s modernim AirStep trupom biti vrlo štedljiv, ali i stabilan čak i na brzinama preko 30 čvorova. Brod s porezom košta 23.500 eura, ali u paketu sa Suzukijem 115 na sajmu je ponuđen za 30 tisuća eura.

U toj klasi se može proći i jeftinije, ali ovako atraktivan dizajn i kvaliteta se teško mogu dostići. Svaki centimetar oko preklopne krmene klupe i centralne konzole je iskorišten, a najbolje je riješen pramac s dvama jastucima uz nosač sidra koje oko maloga stola i jacere u ulozi sjedalice čine lijepi društveni prostor. Uz izloženi model SPACEdeck u pripremi je i verzija SUNdeck s kabinom u pramcu.

Po konceptu identičan samo s malo više komfora je Flyer 7 SPACEdeck cijene 47 tisuća eura. S velikim krmenim platformama njegova dužina je 7,5 metara, a širina 2,67 pa nije pogodan za cestovni prijevoz. Zato je pogodan za motor do 300 konja i brzine preko 40 čvorova. Iza dvaju udobnih sjedalica na krmi je velika klupa preklopiva u sunčalište. U pramcu je također prostor za dnevni boravak s dodatnim klupama na bokovima za ugodan smještaj ukupno 10 osoba.

Gliseri svih veličina

Iz iste kuhinje stigao je i novi Jeanneau Cap Camarat 7,5 WA Serie 2, iste dužine, ali za trajler pogodne širine od 2,54 m. Uz slobodan prostor oko motora karakterizira ga velika i udobna krmena garnitura, te prostrana kabina sa školjkom na desnom, a umivaonikom na lijevom boku. Uz elegantne linije nadgrađa i trupa ide i ugodna cijena od 32 tisuće eura. Koliko ćete se brzo voziti i koliko će to na kraju koštati ovisi o odabiru motora, a u igri je sve do 300 konja.

Brunswick je donio novitete u dvjema klasama. Prvi je ultramini Quicksilver Activ 455 s Mercuryjem 40 vrijedan 15 tisuća eura. Unutar dubokog trupa ima mjesta za pet putnika, a sportski dizajnirana konzola s vjetrobranom potpuno štiti skipera. Sve u svemu lijepa i ozbiljna igračka po mjeri nautičara adolescenata.

Dok mladi uživaju u brzoj vožnji do plaže, roditeljima je na raspolaganju sav mogući komfor na impresivnom Activu 805. Taj novi Quicksilverov adut gradi se u četiri varijante - Cruiser, Pro Fish, Sundeck i Open. Dimenzije trupa su na svima iste (7,63x2,55 m), kao i maksimalna dopuštena snaga od 400 konja. Na izloženom Sundecku su bila dva Mercury Verada snage po 150 KS i cijena od 62.500 eura.

Uz visoke bokove i veliku krmenu garnituru s podesivim nagibom naslona nalazi se mala kuhinja, no najzanimljiviji dio se ne vidi izvana. Uz ležaj za troje pod pramčanim sunčalištem odvojena je toaletna kabina, a cijelom širinom krme je i dodatni ležaj za dvoje. Visina stropa je 60 centimetara na što se nije teško naviknuti, ali dojam bi svakako popravio koji prozor sa strane. Ista krmena kabina krasi i Open verziju koja pod konzolom ima kemijski wc i spremište, no zato u pramcu ima prostora za transport puno ljudi i opreme.

Umjesto odvojenih kormilarskih fotelja skiper sjedi na kuhinjskom bloku što onemogućava reguliranje visine sjedala. Njegova cijena s Veradom 300 je 64 tisuće eura.

Ribolovne krstarice

Jedno podvozje za različite koncepte iskoristio je i talijanski Ranieri International s modelima Predator i Interceptor 222. Zahvaljujući lijepom i funkcionalnom dizajnu trup dimenzija 6,60x2,5 m težak 1400 kilograma u stvarnosti izgleda puno veći nego u brojkama.

Oba su broda prvenstveno namijenjena ribolovu, što se odmah vidi po atraktivnim i predimenzioniranim konstrukcijama od inoksa. Uz bokove su bazeni za živu ješku, na tvrdom krovu nosači štapova, a jedina razlika je u komforu, pa tako otvoreni Predator ispod konzole ima samo toaletni prostor, dok Interceptor ima udobnu kabinu s kemijskim WC-om. Na krmu može stati motor najveće snage 230 konja, a cijena bez njega je 35, odnosno 39 tisuća eura.

I ove nas je godine iznenadio Saver s dvama vrlo zanimljivim modelima. Nordic 22 njihov je odgovor na skandinavski trend u maloj brodogradnji i za cijenu od 32 tisuće eura nudi puno korisnog prostora. Na stranu to što je stakleničko nadgrađe napravljeno po uzoru na papamobil, u konačnici se gleda samo funkcionalnost.

Zimi će to silno staklo biti korisno, a posadu od prokuhavanja ljeti bi trebale ublažiti brojne zavjese. Jedna je predviđena čak i za vizualno odvajanje toaletnog prostora u kabini visokoj 150 centimetara u središnjem dijelu i ugodnim metrom iznad samog ležaja. Za hrvatske pojmove dijagonalno postavljen krevet je malo prekratak (cca 180 cm), no svakako treba uzeti u obzir da je u pitanju radni brod od sedam metara. Inače, glomazna konstrukcija omogućila je visinu kokpita od 190 centimetara, te kuhinju i putničku klupu iza kormilara. Krmeni prostor je također praktičan s velikim bazenom za ješku ispod klupe.

Drugi brod s puno višom razinom završne obrade je Saver 300 Deluxe, motorna jahtica dimenzija 9x3 metra o kakvoj sanja svaki prosječni nautičar. Klasičan raspored prostorija s uguranom drugom kabinom ispod salona značajno povećava potencijal brodice bez motora vrijedne 72 tisuće eura. Taj drugi ležaj odvojen zavjesom ima dimenzije 2,20x1,20 m i visinu od 40 centimetara iznad većeg dijela ležaja.

image
Saver 300 Deluxe ima dvije kabine i veliki salon
Gordan Jelavić

Toaletna kabina je također malo skučenija s visinom od 165, no zato je impresivan središnji prostor kabine u kojem se dvije osobe mogu slobodno mimoilaziti. Treba pohvaliti količinu drva uloženog u opremanje interijera, te veliki broj spremnika i ladica za duge đite.

Široki Wider

Među manjim motornjacima izloženima u moru posebno se isticao Wider 32, legendarnog tvorca Pershinga Tillija Antonellija koji se posljednjih godina orijentirao na osmišljavanje neobičnih plovila i mega jahti. Posljednji model dužine 9,60 metara nastao je iz čiste strasti. Svemirski jajolikog oblika, taj Express Cruiser kako ga predstavljaju, originalno je rješenje za pomodne nautičare dubljega džepa. S dva Mercruiserova dizelaša snage po 260 konja ide do 37 čvorova, no više od bezine fasciniraju dizajnerska rješenja Fulvia De Simonija.

Na internetskom konfiguratoru proizvođača mogu se isprobati na stotine različitih kombinacija boja tkanina i eksterijera kako bi Wider najbolje odrazio karakter vlasnika. U tri metra širine stala je raskošna krmena garnitura, a u unutrašnjosti dva ležaja i toaletna kabina u pramcu. Navodno su za vrijeme sajma prodana sva tri izložena primjerka iako se s takvim informacijama nikad ne zna, pogotovo kad javnosti još nisu otkrili ni cijenu broda.

Od talijanskih tradicionalnih brodica dva su zanimljiva noviteta. Prvi je Capri 620 tvrtke Nautica Esposito, romantični guc s drvenim bokovima i argolom za udobno truckanje maksimalnom brzinom od 12 čvorova s Nannijem od 40 konja. S proširenjem na vodenoj liniji čak se dolazi do granice glisiranja što je za ovakav tip broda ipak grijeh. Težina je 1400 kilograma, a cijena 30 tisuća eura.

image
Capri 620 jednostavan je guc skvera Nautica Esposito
Gordan Jelavić

Nešto veći je Fratelli Aprea 7,80 još bogatije ukrašen tikovinom, jarboletom i metar dugačkom platformom na okviru od inoksa. Ispod vertikalnih trodijelnih vrata u pramcu je veliki ležaj za troje za ugodno popodnevno drijemanje. S Yanmarom 75 jednostavno prenosi osam osoba, ali i košta 95 tisuća eura.

Klasa odlikaša

Talijanski klasik Rio yachts u Genovi se predstavio s modelom Parana 38. Gliser dimenzija 12,30x3,65 metara težak sedam tona s dva Mercruisera snage 260 konja košta 378 tisuća eura. Oštre linije trupa i crni tvrdi krov s platnenim otvorom i velikim zatamljenim vjetrobranskim staklom daju mu naglašeni sportski izgled.

Iako je u načelu riječ o klasi Open, cijeli kokpit je učinkovito natkriven. U potpalublju su uz veliku blagavaonicu i dvije kabine s odvojenim toaletnim prostorima, sve perfektno dotjerano po posljednjem kriku talijanske mode.

Čak su se i njemački brodograditelji odlučili za pomoć apeninskih majstora, pa Bavariju 360 Sport među ostalima potpisuje i talijanski dizajner Marco Casali. Nakon Open i Hard Top verzije predstavljen je Coupe s kliznim vratima za skrivanje od vremenskih nepogoda, ali i jednostavno povezivanje salona s krmenim kokpitom u jednu cjelinu.

image
I njemačku Bavariju 360 također je projektirao Talijan
Gordan Jelavić

Gradnjom u visinu dobio se vrlo prostran brod s puno staklenih ploha i prekrasnim pogledom na sve strane. Cijena s dva benzinca Mercruiser snage po 260 konja kreće od 165 tisuća eura.

Uz moderne glisere većinom domaćih proizvođača ove se godine povećala konkurencija u kategorijama lobstera i trawlera. Brodogradilište talijanske obitelji Rosa nazvano Rose Island, inače prvo koje je počelo koristiti naziv lobster u modernoj maloj brodogradnji, predstavilo se s Lobsterom 53, jahtom retro stila. Na trupu od 15 metara širokom pet metara dizajneri su se mogli opustiti i stvoriti ugodno okruženje za ljubitelje klasike.

image
Rose Island Lobster 53 stvoren je za ozbiljniju publiku
Gordan Jelavić

U potpalublju se skrivaju četiri kabine i tri toaletna prostora dok u raskošnom salonu s kuhinjom i kokpitu ima mjesta za desetak uzvanika. Iako se to na prvi pogled ne bi reklo, 20 tona težak brod s dva motora snage po 670 KS postiže čak 30 čvorova iako sasvim ugodno plovi i u deplasmanskom režimu.

Drugi predstavnik iste kaste je Baumarine 40 Lobster, nešto manjih dimenzija (11,6x3,9), ali jednako privlačan. S dva VM dizelaša snage po 350 KS košta 450 tisuća eura. U potpalublju može imati dvije ili tri kabine s jednim kupatilom. Ista tvrtka priprema i dva ekološka modela naziva Green od 45 i 55 stopa.

IPS i na trawlerima

Taj zeleni val zajahala su i dva tipična talijanska škvera Absolute i Cranchi. Po uzoru na uspješne linije Magellano i Monte Carlo Yachts iz Absoluteove hale nedaleko od Piacenze izišla je Navetta 58, modernistički trawler koji je privukao mnogo znatiželjnih pogleda. Jedan od razloga je egzotična akvamarin plava boja trupa, a drugi je visina trokatnice. Stakloplastično čudovište teško 32 tone u podrumu ima sobe, u prizemlju salon, a na katu terasu za veliko društvo.

image
Absolute Navetta 58 bio je apsolutna zvijezda sajma
Gordan Jelavić

Unutrašnjost 17-metarskog broda je potpuno iskorišteno jer su IPS motori ostavili krmu slobodnom za skipersku kabinu s tušem tako da vlasnici i njihovi gosti u četiri kabine mogu uživati u punom komforu. Pet metara širine je također pomoglo u dojmu broda vrijednog milijun eura. Brzina s dvije Volvo Pente od 600 KS je 29 čvorova, daleko iznad onoga što treba jednomu brodu za duga putovanja.

Cranchi Eco Trawler 43 također je iznenađenje za mnoge poznavatelje male brodogradnje. Ciljajući na kupce Beneteau Swift Trawlera s cijenom od 486 tisuća eura Talijani žele ponuditi malo više stila i luksuza u interijeru zahvaljujući IPS pogonu. Na raspolaganju su tri snage motora od 260, 300 i 330 KS.

Za kraj smo ostavili Minorchino 54, 16 metara dug i pet metara širok nasljednik serije modela od 32 i 42 stope. Nakon što je propala tvornica Menorquina, nekadašnji je vlasnik odlučio nastaviti proizvodnju novih modela naslonjenu na tradiciju i ugled poznatoga brenda. Nešto moderniziran koncept tradicionalnih španjolskih barki očito ima svoju publiku.

image
Minorchino 54 nastavlja tamo gdje je stao Menorquin
Gordan Jelavić

S dva motora snage po 440 KS postiže 23 čvora, a spremnik goriva od 2800 litara osigurava mu veliku autonomiju. U četiri kabine može se smjestiti osam gostiju. Cijena je 725 tisuća eura.

Catarsijev Calambrino za budućnost


Na štandu talijanske tvrtke Surfcrest primijetili smo bajbot koji je izgledao kao nekakav veliki model Calafurije. Ispalo je da je doista riječ o najnovijem projektu Vincenza Catarsija, gliserskom brodiću Calambrino dužine 3,80 metara.

Brod je bio u funkciji promocije novoga materijala Kelveta, vrlo laganog pjenastog materijala specifične težine 49 kilograma po metru kubnom koji se već koristi u raznim industrijama. Inače, Calambrino na vodenoj liniji ima karakterističnu Catarsijevu stopu, širok je 1,60 metara i sa svom opremom težak 120 kilograma.

Sami trup ima 70 kilograma što je ispod razine gumenjaka te dužine. Može nositi četiri putnika i motor do 40 konja iako navodno može glisirati i s puno manjim motorom. Napravljen je od tri sloja, prvi je Eperan PP, ekspandirani polipropilen, drugi sloj je Kelvet, a vanjski je klasični premaz.

Osim male težine, najveća prednost Kelveta je gradnja bez kalupa što značajno olakšava posao konstruktorima i pojeftinjuje cijeli proizvod. Uz to, Kelvet je otporan na udarce i kemikalije, nepotopiv i može se reciklirati. Na prvi pogled doista se čini kako bi mogao odigrati važnu ulogu u budućnosti. Stari lisac Catarsi je to očito prepoznao.

image
Novim konstrukcijskim materijalom Kelvet štedi se puno težine
Gordan Jelavić
image
Kelvet ima vrlo nisku gustoću
Gordan Jelavić
Projekt internetskih dioničara


Najzanimljiviji brod na sajmu po našem je sudu Luxi 33. Nije u pitanju samo dizajn ili tehnološki napredak već način kako je projekt nastao.

Trojica nekadašnjih zaposlenika Azimut-Benettija Andrea Columbu, Antonio Maras i Giovanni Vacca odlučila su pokrenuti vlastiti posao. Osnovali su tvrtku Cantiere Savona i nacrtali svoj brod snova - dnevni krstaš dužine 10 metara s malom kabinom i krmom za tulumarenje. Imali su znanje, iskustvo i energiju, ali novca baš i ne pa su se okrenuli europskim fondovima iz kojih su izvukli nevjerojatnih 1,5 milijuna eura.

Kako im ni to nije bilo dovoljno, obratili su se internetskoj generaciji i preko crowdfundinga u kratkom roku od 44 dioničara prikupili po 10 tisuća eura. I brod je nakon četiri godine zajedničkog rada pedesetak ljudi konačno ugledao svjetlo dana.

- Nautika je vrlo konzervativno područje i vrlo teško je napraviti nešto revolucionarno. Mi smo se odlučili na solarnu energiju i lagane konstrukcijske materijale. Patentirali smo sustav Solar Yachts Tehnology s pokretnim solarnim panelima na krovu koji bi okretanjem prema suncu trebali prikupiti i deset puta više energije iz iste površine panela. Sada je na krovu 10 kvadrata savitljivih panela tvrtke Solbian.

Trup je napravljen od epoksija i pluta, a nadgrađe je od karbona i kompozita pa je ukupna težina četiri tone. Brzi deplasmanski trup nizozemskog projektantskog studija Van Oossanen osigurava nisku potrošnju pri kritičnim brzinama od 10 do 15 čvorova, navodi Andrea, inače potomak stare loze brodograditelja sa Sardinije.

Kao i kod slovenskog Greenlinea, brod je moguće kupiti u klasičnoj dizelaškoj verziji s Hyundaijem snage 175 konja po cijeni od 200 tisuća eura za brzinu od 20 čvorova. Za hibridni dodatak s elektromotorom od 9 kW i litijskim baterijama za autonomiju od 15 milja pri brzini od 5 čvorova treba izdvojiti još 140 tisuća eura. Još kad proradi taj revolucionarni solarni sustav...

image
Andrea Columbu je za svoj projekt preko interneta prikupio 470 tisuća eura
Gordan Jelavić

 

24. studeni 2024 22:56