Dani hrvatske male brodogradnje u sedmom su izdanju od 29. travnja do 3. svibnja ponudile skroman pregled domaćih brodica, par gumenih bajbota, pasara te nekoliko obiteljskih motornih jahtica. Nažalost, dvadesetak većinom rabljenih plovila u moru i desetak na kopnu ispod je očekivanja od bilo kakve manifestacije s nacionalnim predznakom.
Možda je stanje u domaćoj industriji doista takvo da su bilo kakvi javni nastupi nedostižan trošak, pa se cijela promocija svodi na eventualno jedan od triju sajmova u Zagrebu, Biogradu ili Podstrani.
Predosjećajući slabiji odaziv, organizatori su ove godine proširili djelatnost na turizam, pa se na obližnjoj plaži hotela Lav okupio respektabilan broj zastupnika plažnih rekvizita, kajaka, raznih igračaka i sportske opreme za nadopunu turističke ponude. Sajam turističkih atrakcija, kako su ga prozvali, mnogim je posjetiteljima bio puno zanimljiviji od brodova jer su to stvari koje si mogu lakše priuštiti od plaće.
Povratak korijenima
Termin održavanja sajma poklopio se s odlaskom tradicijskih plovila u francuski Morbihan, a početak sezone spriječio je i nastup popularnih mini kruzera iz susjednog Dugoga Rata i Krila Jesenica. U takvom ozračju nikoga ne bi trebala iznenaditi informacija da je najveća senzacija sajma stigla iz garaže.
To mitsko mjesto, iz kojega su devedesetih skromno krenuli manje-više svi današnji proizvođači, savršeno se uklapa u današnju sliku hrvatske male brodogradnje. Šestmetarski drveni retro-gliser engleskog imena Gossip (u prijevodu ogovaranje), samogradnja je Kaštelana Ivice Jukića i Marka Gotovca.
Prvi kao naručitelj, a drugi kao realizator tog zahtjevnog projekta tri su godine proveli u Jukićevoj garaži. Kao dugogodišnji meštar Damora, Gotovac od drva može napraviti što god poželi, a s detaljnim nacrtima s interneta američkog modela Ocracoke 20 posao je bez puno nepoznanica sigurno išao ka svome cilju. Rezultat je odličan trup i prekrasna paluba sa 16 slojeva sjajnoga laka u rangu legendarne Rive.
– Teško je reći koliko je novca uloženo jer su puno pomagali prijatelji. Šperploče je bilo 300 kilograma, mahagonija 200 kg, 100 kg epoksidne smole West System i 20 kg epoksidnog laka. Svi su materijali top-klase, drveni je trup šprican gelcoatom, tako da neće biti problema s održavanjem.
Dobili smo upite nekih turističkih agencija koje bi iz Trogira vodile goste na Vis, ali teško je ovakav brod dati nekome nepoznatom u ruke. Ako pristanemo na to, uvjet će biti da ja budem skiper – rekao je Gotovac, spomenuvši kako su fotografije Gossipa i nekih ranijih interijera stigle sve do Norveške. Vlasnik tamošnjeg škvera za megajahte ponudio mu je smještaj i dobru plaću, tako da će, poput mnogih mladih i sposobnih Hrvata, vjerojatno krenuti put sjevera.
Bura i Suzuki
Brod dimenzija 6,4 x 2,4 metara do brzine od 38 čvorova pogoni dvotaktni motor Evinrude 130. Unutrašnjost s ležajem dužine dva metra još nije dovršena, no do ljeta će biti u pogonu obitelji Jukić, koja se na gradnju odlučila jer im ni jedan drugi brod na tržištu nije odgovarao. Sad su ponosni vlasnici drvenog ljepotana vrijednog stotinjak tisuća eura.
Druga je premijera Bura 7.5, proizvod najagilnijeg domaćeg proizvođača pneumatskih plovila. Taj udobni gumenjak krasi prepoznatljivi bura dizajn crno-narančastih detalja sa stiliziranim perajama morskog psa. Malu težinu od 700 kilograma može pokretati motor već od 150 konja, a na testiranom primjerku bio je novi Suzuki 200, s kojim smo postigli čak 46 čvorova. Pritom valja naglasiti nisku razinu buke i potrošnju pri krstarenju kao glavne odlike toga motora.
Uz skipera, na sportski nagnutoj i centralno postavljenoj konzoli ima 7-8 sjedaćih mjesta. Na brodu dužine 7,5 metara najudobnija je krmena klupa, no u tom dijelu broda nedostaje rukohvata, koji se mogu naknadno ugraditi. Skladišni prostor u krmi dovoljno je velik za sve potrebe. U skladu s poslovnom filozofijom kompanije, cijena paketa s motorom i porezom je ugodnih 47 tisuća eura.
Burin motiv morskih peraja iskoristila je i splitska tvrtka Blizanac naručujući izgradnju aluminijskoga gumenjaka klase Colnago 39 za brzi prijevoz turista do srednjodalmatinskih otoka. Putnici zaštićeni u utrobi velike bijele, raspoređeni na 12 udobnih kožnih sjedala s amortizerima, mogu uživati u udobnoj vožnji po svim vremenskim uvjetima. Za slučaj potrebe, s dvije Yamahe snage po 350 KS može se poletjeti i brzinom od 50 čvorova.
U ribe bez goriva
Tvrtka JK Nautika iz Jagodnog pokraj Velike Gorice uz petmetarsku pasaru Kalea 17 već godinama proizvodi i gliser Sol Maris 23, koji je na sajmu predstavljen u verziji sa staklenim dnom. Turistički potencijal takvoga broda je velik jer oko triju atestiranih stakala ima mjesta za 12 osoba, dok kormilar sjedi u samome pramcu.
Cijena brodice dužine sedam metara je 25 tisuća eura, a za Mercury snage 60 konja je potrebno doplatiti. Trendove prati i Arba 500 s električnim pogonom Torqueedo za maksimalnu brzinu od šest čvorova. U cijenu od 129 tisuća kuna uračunati su solarni paneli, punjači i baterija od 104 Ah za autonomiju od 100 minuta, odnosno šest sati na pola gasa.
Za mirne vode to je savršeno rješenje, dok bi morskim ribolovcima bilo preporučljivo ugraditi i klasični izvanbrodski motor da se ništa ne prepusti slučaju.
Od većih modela pažnju je plijenio novi Monachus 45 Issa, predstavljen nekoliko dana prije na Croatia Boat Showu, te varaždinska jahtica Pearl Sea 31 HT, uz Damora Fjeru najpovoljniji motornjak srednje klase.
Najavljen je bio i dolazak redizajnirane Betine 700 s vratašcima na krmi, višom toaletnom kabinom i dodatnim ležajem ispod povišenog salona, no zbog kašnjenja ćemo je naknadno isprobati.
Za ljubitelje dizelaša i đita izloženi su klasici Šibenik 800 i Prvić 25. Za mlađu populaciju ponuđeni su HM 22 u Open i Fly varijanti s Hondinim pentama, dok je ribolovni san Grašo 19 vjeran Yamahi, kao i Đakovićev Ribar 480.
Atraktivno je izgledao i Fortis 590 C sa šminkerskim trupom smeđe boje i tendom, te odličnom cijenom od 50 tisuća kuna naviše.
Uskoro stiže i Open verzija istog trupa, te model s kabinom od sedam metara, za koji već postoji veliki interes. Uz Venove i Sykoru na kopnu to bi bilo sve od ovogodišnjih Dana hrvatske male brodogradnje.