StoryEditorOCM

Gliser budućnostiAxopar 28 Cabin: futuristički dizajniran trup s dvije stepenice jedan je od najboljih na tržištu i u kombinaciji s Veradom 300 pruža neograničene mogućnosti zabave

Piše Gordan Jelavić
22. prosinca 2015. - 12:17

Kad imaju stabilno domaće tržište brodova i imućan srednji sloj, proizvođači mogu puno lakše razmišljati o inovacijama i novim proizvodima. Finska je jedna od takvih zemalja gdje nastaje sve veći broj atraktivnih plovila, zanimljivih ne samo njihovu podneblju. Prije dvije godine je na sajmu u Helsinkiju zaplovio neobičan novi proizvod nazvan Axopar 28 Cabin, nedavno vrlo uspješno predstavljen i na sajmu u Biogradu.

Po uzoru na ugledne skandinavske brodograditelje, poput švedskog Paragona i finskih glisera XO koji su proteklih godina osvojili mnoge nagrade, novi su brodograditelji odlučili zajašiti na avangardni val i ponuditi brod za profesionalce s turističkim komforom.

Nevjerojatne performanse

Po oštrom trupu na prvi bismo ga pogled lako mogli svrstati u kategoriju radnih gumenjaka, samo bez pneumatskog odijela. Izrazito uzak trup na najširem dijelu u krmi ima samo 2,85 metara, što je za devet metara dužine daleko ispod uobičajenog. No, takav špicasti tlocrt dao je naslutiti kako bi Axopar na moru mogao biti prava raketa, što se u kombinaciji s Mercury Veradom 300 na testu pokazalo točnim.

Uz usku formu, jedan od glavnih razloga nevjerojatnih performansi je u dizajnu trupa s vrlo zanimljivim rješenjem s dvije poprečne stope po sredini broda i brojnim uzdužnim vodilicama. Ručno laminirane vinilesterske smole brodu težine samo 1750 kilograma daju visoku kvalitetu i izdržljivost za najveće napore. Kut na ravno odrezanom pramcu je 65 stupnjeva za što lakše rezanje valova, dok je na krmi nagib 22 stupnja.

image
I u punoj brzini savršeno naliježe na bok
Božidar Vukičević/Cropix

Savršena hidrodinamička svojstva osjete se već kod prvog dodavanja gasa jer se pramac uopće ne podiže i trup jednako naliježe u svim režimima plovidbe. Elektroničke komande savršeno prenose snagu motora i glatko vas vode do impresivnih 50 čvorova.

Osim brzine, još više nas je dojmio osjećaj sigurnosti jer trup i tada suvereno siječe morsku pučinu. U okretima se samo nasloni na bok i elegantno izvuče u željenom smjeru. Nema posrtanja pramca i čitavo je vrijeme zadržana uzdužna ravnoteža, što je vrlo važan podatak jer su bokovi vrlo niski i prije plovidbe nismo bili sigurni kako će se nositi s jadranskim valovima.

Posebno nas je brinula potpuno otvorena krma s ravnim platformama, čak i bez zaštitne ograde. Srećom, u svim naginjanjima i okretima sile uzgona drže trup na dovoljnoj udaljenosti od mora pa je strah bio neopravdan. More je u brod ušlo jedino kod naglog zaustavljanja, no to je lako riješio duboki odvodni kanal u kokpitu.

image
Polovica je u moru, a polovica u zraku
Božidar Vukičević/Cropix

Treba naglasiti da je motor odmaknut od trupa jer je njegov nosač dodatno spojen na krmeno zrcalo, što dodatno poboljšava plovna svojstva. Slijedom toga nije bilo potrebe za velikim zdencem motora, koji je simboličnih dimenzija dovoljnih za pristup nosivim vijcima.

Udoban pramac

U podu je od motornog prostora sve do stražnje stijenke kabine slobodan prostor za spremanje stvari. Nažalost, šarke dvaju velikih poklopaca postavljene su s vanjske strane, pa je pristup spremniku moguć samo iz smjera platforme, iako bi bilo puno jednostavnije kada bi se poklopci otvarali na suprotnu stranu.

Spremnici u bokovima s gornjim poklopcem puno su zgodniji za mokre stvari i konope i uz to imaju bočni otvor za ozračivanje. Taj je dio predviđen za sjedenje pa ima nisku ogradu.

Puno je udobniji prostor na pramcu, iako je očita skučenost određena uskom formom trupa. Zbog toga je klupa s velikim uzdužnim spremnikom postavljena samo s lijeve strane, dok se s desne postavlja samo umetak za sklapanje sunčališta. Središnji dio zauzima vrlo kvalitetan trapezoidni drveni stol s integriranim bočnim rukohvatima vješto iskorištenima kao nosačima umetka.

Značajan doprinos komforu daju mesnati nasloni pričvršćeni uokolo cijeloga pramčanog prostora. Kod tako uskih pramaca prolazak je uvijek problem, no za svaki slučaj sidro je pomaknuto u stranu kako bi se dobilo barem malo slobodnog prostora. Pri ulasku značajno pomažu visoki rukohvati. Uz prostor za sidreni konop i električno vitlo provučene su i instalacije za plinsku bocu. Vrijedi naglasiti kako je sivi bokoštitnik razvučen uokolo broda vrlo velik i imate osjećaj da vam bokobrani nisu ni potrebni.

Vanjski toalet

Ono što će vam sigurno trebati jest toaletni prostor, vješto skriven u prednjem dijelu kabine. Oduševio nas je ulazak s vanjske strane otvaranjem velikoga kuglastog okna.

Prizor ispod kupole vrlo je impresivan jer smo očekivali WC školjku, a Axopar nudi drvom oplemenjen prostor širine 160 centimetara s umivaonikom, ogledalom, tapetima i dodatnim skladišnim prostorom za kufere. Ispod umivaonika je servisni otvor za pristup ventilima vode, a s lijeve strane je ploča s osiguračima.

image
Toaletni prostor smješten je ispred kabine
Božidar Vukičević/Cropix

Iako ulazak zahtijeva spuštanje u utrobu broda, u čemu pomažu stropni rukohvati, sjedenje na školjci je ugodno jer je visina prostora 130 centimetara. Iako nije uvjet, vrata se slobodno mogu zatvoriti jer uz ventilacijski otvor imaju i uzak prozorčić s tamnim staklom.

Uz zanimljiv toaletni prostor, impresionirala nas je i kabina s bočnim kliznim vratima, dodatno oplemenjena platnenim krovnim otvorom. Iako su bočni prolazi prilično uski (30-33 cm), kabina je široka 160 centimetara i pruža puno razloga za veselje. Na prvom su mjestu povišene kožne fotelje s preklopnim donjim dijelom i bočnim naslonima za ruke. Iako nisu sportski profilirane po mjeri Verada 300, vrlo su udobne i pogodne za korpulentnije putnike.

image
Automobilski interijer bogat je drvom i kožom
Božidar Vukičević/Cropix

S te upravljačke visine odličan je pogled na sve strane, što dodatno podiže razinu užitka plovidbe. Moderno oblikovana konzola crne boje lišena je nepotrebnih ukrasa. Uz veliki kožno-čelični timun dominira vrlo efektan Garminov višefunkcijski ekran GpsMap 7410 osjetljiv na dodir. Jedino što odskače je klasična VHF stanica, proizvod koji je mobitel gotovo istisnuo iz upotrebe.

Uz dva joysticka za upravljanje trimovima i pramčanim potisnikom, te prekidače električnih uređaja, to bi bilo sve. Ispred suvozača je veliki rukohvat, te kadica za odlaganje rasutog osobnog inventara, koji se može odložiti i u bisagama pod timunom.

Čajna kuhinja

Osim bolje vidljivosti, jedan od razloga povišenog položaja sjedala je u tome što je ispod njih skriven kuhinjski blok. Naslanjanjem sjedala na kontrolnu ploču otvara se pristup hladnjaku s gornjim punjenjem, te okruglom sudoperu i malom plinskom kuhalu.

image
Kuhinja ispod sjedala je više za ukras
Božidar Vukičević/Cropix

Svaka čast vještim konstruktorima, ali u luksuznom interijeru s drvom i kožom nekako nam se ne čini zgodnim kuhati ništa više od kave ili čaja. Na razini prednjih sjedala je i stražnja klupa, presvučena jednako kvalitetnim materijalom. Naslon se jednostavno preklopi za ležaj dimenzija 155 x 120 centimetara, dovoljan za popodnevni odmor.

image
Dimenzije ležaja su 155 x 120 cm
Božidar Vukičević/Cropix

Ispod je veliki skladišni prostor s baterijama uredno odvojenima u bokovima i glavnim sklopkama na dohvat ruke. Pristup jest malo nezgodan, ali svakako je vrlo koristan za neke stvari koje nećete koristiti svaki dan.

Visina kabine je 190 centimetara, staklene su površine na sve strane, no pravi dojam prostornosti postiže se tek otvaranjem platnenog krova. Osim što vam nikada neće biti prevruće, oduševit ćete sve putnike željne vjetra u kosi. U vožnji se mogu otvoriti i oboja klizna vrata bez straha od klapanja jer su u pitanju jedna od najbolje izvedenih vrata koja smo imali prilike vidjeti.

Zapravo, sve je na Axoparu napravljeno na vrlo visokoj razini; koliko god zagledali, nismo uspjeli pronaći traga improvizaciji. Nije stvar u tome da nitko ne zna graditi brodove osim njih, nego je u pitanju nešto više – finska poslovna kultura, zbog koje razni Axopari i Targe svakog pravog moreplovca ostavljaju bez daha.

Za ovakav proizvod čak ni osnovna cijena bez poreza i motora od 39 tisuća eura nije astronomska. U kombinaciji s Veradom 300 i svom dodatnom opremom, to dođe do 100 tisuća eura, ali treba uzeti u obzir da Axopar može ploviti i s puno manjom snagom. S upola slabijim motorom dostiže 37 čvorova, a projektiran je tako da može glisirati čak i s pentom od 100 konja.

image
Mercury Verado 300 pokazao se kao savršen partner
Božidar Vukičević/Cropix
OSOBNA KARTA


Dužina preko svega 8,99 m
Maksimalna širina 2,85 m
Težina 1750 kg
Kategorija C/8 osoba
Spremnik goriva 260 l
Motor 100 do 300 KS
Proizvođač Axopar Boats, Finska
Zastupnik Baotić Yachting, Zagreb
Cijena bez motora i PDV-a 39 tisuća eura

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA


1000        5              4,0
1500        7               6,5
2000        8,5               10,5
2500        9,2               16,0
3000        10,6               24,0
3500        15               32,0
4000        19               37,0

4500        22               43,0
5000        34               57,0
5500        40               67,0
6000        46               98,0
6500        51               106,0

KONAČNA OCJENA


PLUS
Dizajn trupa
Udobnost
Užitak plovidbe

MINUS
Ograda na krmi
Rukohvat na krovu

25. studeni 2024 18:31