StoryEditorOCM

ZIMSKE GUMEApsurdna pravila u brodskom prijevozu vrijede i kad Jadran zahvati tropska klima. Mali mogu ploviti, veliki ne!

Piše dubrovacki.hr
3. studenog 2022. - 14:00

Zahvaljujući izuzetno lijepim i ugodnim vremenskim uvjetima, zbog brojnih je sugrađana, ali i turista kojih još uvijek ima u našem gradu, Uprava javne ustanove Rezervat Lokrum i za razdoblje nakon 31. listopada produljila je sezonu plovidbe, kako bi svi mogli što dulje i izvan sezone boraviti te uživati na Lokrumu.

Međutim, unatoč nemalom interesu posjetitelja, a zbog zakonskih ograničenja kojih se Rezervat Lokrum mora pridržavati tijekom zimskog razdoblja koje se računa od 1. studenog do 31. ožujka, došlo je do nesporazuma i brojnih primjedbi.

Naime, nakon odrađene ljetne sezone, brodovi “Skala” i “Zrinski” koji su u vlasništvu te javne ustanove, zbog činjenice da imaju dozvolu za prijevoz putnika isključivo za tzv. ljetno razdoblje od 1. travnja do 31. listopada, već su na vezu uz rivu u Gružu i stoga što nemaju fiksno zatvorene palube za smještaj putnika s mogućnošću grijanja.

image

Zajedno u dobru i zlu, skoro kao u braku

Božo Radić/HANZA MEDIA

Za to vrijeme, mijenja ih i pomorski promet s Lokrumom obavlja isključivo treće plovilo brod Rezervata Lokrum, brod „Argosy”. Potvrdila nam je to i ravnateljica JU Rezervat Lokrum Nikolina Grković te dodala:

- Točno je da brod “Argosy” ima dozvolu za prijevoz stotinu putnika, uključujući i posadu, međutim to vrijedi samo za razdoblje od 1. travnja do 31. listopada. Sukladno propisima Hrvatskog registra brodova koje je naša JU dužna poštovati te s obzirom na zatvoreni dio broda koji ima grijanje, što je uvjet za zimski režim plovidbe, brod "Argosy" od 1. studenog do 31. ožujka ima dozvolu za prijevoz 36 putnika plus posada - naglasila je Grković.

image

Ravnateljica Javne ustanove Rezervat Lokrum Nikolina Grković

Božo Radić/Cropix

Upravo zbog navedenog ograničenja događa se da je Lokrum pun posjetitelja koji žele do kraja dana uživati u lijepom vremenu, ali ukupni dojam boravka i uživanja na otoku pokvare na povratku u stari gradski Porat.

Naime, zbog limita od 36 putnika kojeg se zbog Hrvatskog registra i nadzora Lučke kapetanije moraju striktno pridržavati, putnici su na blagdan Svih svetih u Portoču čekali sve do iza 18 sati. Društvene mreže su „gorile” od negativnih komentara nezadovoljnih izletnika: hvaleći ažurnu posadu za koju su naveli da „plaćaju nečiju glupost”, istodobno su kritizirali birokratski tvrdoglave i neprilagodljive propise zbog kojih su u prohladnoj sjeni pristaništa u Portoču morali čekati i po sat i pol.

Zbog strogih propisa dozvole davanja izjava posadu nismo ni tražili izjavu, ali smo se stoga obratili brodarima koji su, tradicionalno, bili mnogo razgovorljiviji.

image

Predsjednik Koordinacije udruga brodara Niko Miljas

- Točno je: premda postoje izuzeci, Hrvatski registar brodova propisima kruto limitira uvjete prijevoza putnika na izletničkim brodovima i osobno mislim da je vrijeme da se mijenja zakon kojim se to regulira.

Mislim da bi nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH trebalo ići u izmjenu zakonskih propisa, a do tada dozvoliti nadležnim Lučkim kapetanijama da, ako to vremenski i ostali uvjeti dozvoljavaju, da produlje „ljetne” uvjete plovidbe kao što je to sada slučaj.

Uz činjenicu da je vrijeme lijepo i toplo, da nema vjetra a more je mirno, povoljna je i okolnost da se u ovim uvjetima ni pogonski brodski strojevi ne pregrijavaju.

Nema logike da postoji interes turista te da nam vremenski i uvjeti mora dozvoljavaju plovidbu koju birokrati, kao i naše poslovanje uopće, tvrdoglavo stopiraju - ističe predsjednik Koordinacije udruga brodara i brodogradilišta Hrvatske te član Predsjedništva udruge brodara pri HGK, odnosno Hrvatskoj gospodarskoj komori Niko Miljas.

Mali mogu, ne i veliki!

- Prema Registru brodova, mogu ploviti i turiste prevoziti isključivo brodovi koji ispunjavaju zimske uvjete. Ne znam kako je vani, ali veliki brodovi ne mogu, dok s druge strane manji brodovi koji krcaju do 12 putnika mogu ploviti cijelu godinu - kaže brodar Srđan Klaić.

image

Brodar Srđan Klaić

Hrvatski apsurdistan

- Propisi su takvi kakvi jesu da barka dužine do 9 metara i kapaciteta do 12 putnika plovi cijelu godinu, a ne možemo mi koji imamo ogromne i neusporedivo sigurnije brodove!

Čak sam pokušavao dobiti zimsku dozvolu za svoj veliki brod ”Regina Maris” koji posjeduje klimatizirani salon, ali su mi odgovorili na način da sam nakon toga jednostavno prestao dalje pitati. Stoga se više ne zamaram time i vozim samo do konca listopada.

Trenutačno su takve bonace kakve nemamo ni ljeti. Istina, već u petak dolazi ogromno jugo, ali u svakom upisnom listu svakog broda piše koliko brod smije maksimalno putnika voziti, do kada smiju voziti i po kojem stanju mora, što ovisi o karakteristikama svakog broda.

Ljetni maestral je stanje mora 3, ali je i ljeti stanje mora 4-5 pa se plovi! No, važno je reći kako svaki vlasnik i kapetan vide kakvo je more i odlučuju ploviti li ne. Ako je delumbija, sigurno neće jer im nije interes, a tako štite putnike i brod!

Dio brodova je uspio dobiti dotvole za zimsku plovidbu, ali kako god, već su zreli uvjeti za poboljšanje pravilnika Hrvatskog registra brodova - znatno konkretnije ilustrira postojeće apsurde brodar Nardi Mladinić.

image

zapiovjednik broda "Regina Maris" Nardi Mladinić

22. studeni 2024 21:49