StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

SUĐENJE ČIKAŠKOJ SEDMORICI Amerika između suza i suzavaca

19. listopada 2020. - 23:46

Čekao je oskarovski scenarist Aaron Sorkin ("Društvena mreža") više od deset godina da na ekran preseli scenarij inspiriran slučajem tzv. Čikaške sedmorice i napokon dočekao. "The Trial Of The Chicago 7" od ovog vikenda je premijerno dostupan na Netflixu nakon trotjedne limitirane kinodistribucije u Americi, Europi i Aziji.

Na Sorkinovu sreću, tajming ne može biti bolji za film izvorno nastao u produkciji Paramounta i DreamWorksa koji su ga zbog koronskih razloga prodali Netflixu. "Suđenje Čikaškoj sedmorici" se pojavljuje između dva velika događaja za Ameriku i svijet, nekoliko mjeseci nakon antirasističkih prosvjeda u suzama i suzavcima (smrt Georgea Floyda) veoma nalik antivijetnamskim demonstracijama Čikaške sedmorice 1968., odnosno nedugo prije američkih predsjedničkih izbora.

FILM: The Trial Of The Chicago 7; drama; SAD, 2020. REŽIJA: Aaron Sorkin ULOGE: Eddie Redmayne, Sacha Baron Cohen OCJENA: *** ½

Istinita priča o SAD-u nekad postaje relevantna priča o SAD-u danas, sad, a ispričana je u formi "Oscar bait" sudske drame i plasirana u distribuciju u vrijeme kad izlaze filmovi željni oskarovske nominacije.

"Ovo je dodjela Oscara za prosvjede i čast je biti nominiran", kaže jedan od Čikaške sedmorice u filmu oskarovskih tendencija.

Određena "kalkulacija" ne može se poreći Sorkinovu redateljskom drugijencu nakon "Kraljice pokera", ali i dobrodošla provokacija (američke) demokracije, policijske brutalnosti, diskriminacije, prava i (ne)pravde, svega onoga što se nije promijenio (nabolje) od 1968. do danas, napose u odnosu prema crncima.

Povišena scena filma u tom pogledu dolazi u trenutku kad vođu Crnih pantera Bobbyja Sealea (Yahya Abdul-Mateen II), pridruženog "osmog" člana Čikaške sedmorice, policajci propuste kroz šake iza kulisa zbog "nepoštivanja" suca Juliusa Hoffmana (Frank Langhella) i vrate u sudnicu sputanog lancima i ušutkanog krpom.

Seale se našao na sudu ni kriv ni dužan, samo zato da može preplašiti porotu kao crnac kako bi oni u konačici presudili protiv Čikaške sedmorice – Abbieja Hoffmana, Jerryja Rubina, Toma Haydena, Davida Dellingera (Sacha Baron Cohen, Jeremy Strong, Eddie Redmayne, John Carroll Lynch)...

Oni su 1968. došli u Chicago mirno prosvjedovati protiv novačenja Amerikanaca za Vijetnam i "okončati rat". Miran prosvjed rezultirao je krvoprolićem na ulicama Chicaga kad su policija i nacionalna garda izašli na ulice s oružjem u rukama i sukobili se s prosvjednicima etiketiranima kao "revolucionarima kojima je cilj rušenje vlade".

Tko je započeo nerede, prosvjednici ili policija? Odgovor se krije u "flashbackovima", dočaranim dobitnom redateljskom kombinacijom arhivskih crno-bijelih snimki i rekreacije povijesne akcije u koloru. Sorkin je napredovao u ulozi redatelja, ali scenarij je još uvijek njegovo najjače oružje u filmu u kojem se on mogao osjećati kao kod kuće kao scenarist sudske drame "Malo dobrih ljudi" i politički intoniranog "Američkog predsjednika", "Zapadnog krila" i "Rata Charlieja Wilsona".

Film bi vjerojatno bio režijski dojmljiviji da ga je radio Spielberg kako je inicijalno trebao u preliminarnoj fazi nastanka projekta. Međutim, "The Trial Of The Chicago 7" je i dalje "spielbergovski" komad angažirane drame (povijesna važnost, sentimentalnost), samo bez magičnog Spielbergovog dodira u smislu da film proizvede snažniji emotivni efekt i da stopostotno osjetimo osobno i povijesno breme teme, svu težinu na leđima okrivljenika tijekom višemjesečnog sudskog procesa 1969. godine.

Pa ipak, Sorkin je snimio više nego dobru dramu s nekima od najbolje napisanih i glumljenih scena godine koju je uvijek užitak gledati i slušati, koliko god to na momente bilo teško. "Da je Lincoln držao govor u Chicagu, sudilo bi mu s nama" i "Nikad mi nisu prije sudili zbog mojih misli" neke su od pamtljivih rečenica filma s tračkom crnog humora da rastereti dramu.

Za to je zaslužan dramski sve bolji Sacha Baron Cohen, jedan od najistaknutijih članova izvrsne glumačke ekipe napučene oskarovcima kao što su Redmayne i Mark Rylance, tj. zvijezdama poput Michaela Keatona i Josepha Gordon-Levitta u ulozi državnog odvjetnika Ramseyja Clarka i moralnog tužitelja Richarda Schultza.

Nakon nekog vremena okrivljenici sami viču "odbijen" na prigovore njihova odvjetnika Williama Kunstlera (Rylance) znajući da će to ionako napraviti sudac u kojem bi, zbog evidentne nekompetetnosti i još evidentnijeg rasizma, netko možda mogao prepoznati i Trumpa. Najmoćnija rečenica je "Cijeli svijet gleda!", lajtmotiv filma u formi zbornog pjevanja protestanata. Cijeli svijet gleda i vidi prošlost u sadašnjosti Amerike između suza i suzavaca, valjda ne i budućnosti.

Put do ekrana

Od 2007. naovamo nekoliko je redatelja pokušalo preseliti Sorkinov scenarij na ekran, primjerice Paul Greengrass, da bi se film snimio tek kad se scenarist uhvati režije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

20. listopad 2020 18:28