Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Film & TVIN MEMORIAM

Reanimator i druge priče: umro kultni redatelj horora koji je provocirao žanr i gledatelja, a u filmovima često ‘ubijao‘ svoju suprugu

Piše Marko Njegić
25. ožujka 2020. - 12:26

Medijski i ini fokus na koronavirus gura u drugi plan sve ostale vijesti. Tako je odlazak jednog od najkultnijih filmaša unutar žanrova horora i fantastike Stuarta Gordona (umro 20. ožujka) zabilježen tek nekoliko dana kasnije. Gordon je bio možda opskurno "low budget" ime za širu publiku, no ako "mainstream" gledatelji ne znaju za njega, sigurno su čuli barem za njegov zvučno naslovljeni film "Re-animator" (1985.) koji je osvojio nagradu kritike na festivalu u Cannesu.

Naslovi drugih Gordonovih filmova bili su jednako zvučni i živopisni; dosta je, recimo, spomenuti "From Beyond" (1986.), SF horor s praktičnim efektima na tragu "Stvora" i "Muhe". S takvom živopisnoću u naslovima, ali i filmaškom pristupu, Gordon je tijekom osamdesetih takoreći imao pandana samo u prošle godine preminulom Larryju Cohenu s kojim vjerojatno sad "negdje gore" snima filmove.

Obojica su bili punokrvni "B" filmaši škole Rogera Cormana, a Gordon je to potvrdio ekranizirajući "The Pit and the Pendulum" (1991.) prema priči Edgara Allana Poea s Lanceom Henriksenom u glavnoj ulozi. No, dok se Corman specijalizirao za adaptacije Poeovih priča, Gordon je često posezao za H.P. Lovecraftom ("Re-animator", "From Beyond", "Dagon"), zanimajući se za motiv znanosti koja polazi po zlu i, usput, provocirajući žanr i gledatelja.

Sklonost provokaciji pokazivao je od početka karijere kad je kao student radio u "eksperimentalnom kazalištu" i režirao adaptaciju "Petra Pana" u formi psihodelične političke satire s puno golotinje te bio uhićen zbog opscenosti, a u tom periodu je za teatar adaptirao i Davida Mameta kojeg će godinama kasnije preseliti i na film (trilerska drama "Edmond" s Williamom H. Macyjem, 2005.).

Bila je to svojevrsna priprema za Gordonov filmski prvijenac, crhumorni horor "Re-animator" o studentu medicine (njegov kućni glumac Jeffrey Combs) koji izvodi pokuse i pokušava oživjeti tkiva mrtvaca. Snimljen prema Lovecraftovoj knjizi "Reanimator i druge priče", "Re-animator" je bio drukčiji od svega što se tada snimalo u žanru. Protagonist je bio pametni čudak, likovi nisu donosili glupe odluke, a miks "trasherski" autoironičnog horora i humora trasirao je Gordonovu karijeru ("From Beyond", "Dolls") i ostavio traga u godinama koje dolaze.

Utjecajan je bio i njegov "Dolls" (1987.) kao prvi horor o ubojitim lutkama, preteča serijala o Chuckyju i sličnih filmova. Vjerojatno je i Guillermo Del Toro pogledao Gordonovu SF akciju "Robot Jox" (1989.) o golemim robotima kojima "pilotiraju" ljudi prije nego što je počeo snimati robotski megaspektakl "Pacific Rim".

"Robot Jox" je predstavljao Gordonov pokušaj da zajaše na valu "terminatorske" i "robocopovske" SF akcije osamdesetih, kao i slično žanrirani "Fortress" (1992.) s Christopherom Lambertom, a najveći žanrovski odmak napravio je kao autor priče za Disneyjevu obiteljsku "sci-fi" komediju "Draga, smanjio sam djecu" (1989.).

Ipak, horori su bili i ostali zaštitni znak čovjeka koji je žanru, pa i samome životu, pristupao uz dosta samoironije. U filmovima je često "ubijao" svoju suprugu, glumicu Carolyn Purdy-Gordon, što se pokazalo dobitnom formulom za sretan brak. Carolyn je ostala s njim sve do kraja.

#INMEMORIAM

Izdvojeno