StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Nazovi M radi umorstva‘: Hitchov poziv za pamćenje

Piše Marko Njegić
18. svibnja 2024. - 12:05
‘Dial M Ford Murder‘ nije najbolji film u Hitchcockovu opusu, ali je nezaboravan i možda najidealniji za upoznavanje s ‘majstorom napetosti‘.Warner Bros/Collection Christophel Via Afp

Teatarski korijeni primjetni su u trileru "Nazovi M radi umorstva" ("Dial M For Murder", 1954.), utemeljenom na kazališnom komadu Fredericka Knotta. "Nazovi M radi umorstva" je dijaloški nastrojen film i većinski se odvija u interijerima, pretežno i samo na jednom jedinom mjestu, u stanu bračnog para Vendice, Tonyja i Margot (izvrsni Ray Milland, radijantna Grace Kelly), najčešće njihovom dnevnom boravku.

No, to Alfreda Hitchcocka nije kreativno sputalo u režiji "Dial M For Murder", naprotiv snimio je dovoljno sinematičan komad trilera, možda ne kao što su to "Drž‘te lopova", "Vrtoglavica" ili "Sjever-sjeverozapad", ali svejedno sinematičan ("widescreen" format, dubinski kadrovi, krupni planovi...), nipošto "teatralan". Scena ispitivanja Margot na sudu preteča je multikolornih košmarnih sekvencija iz "Vertigo" u filmu koji je, na koncu, izvorno snimljen u 3D-u.

FILM: Dial M For Murder; triler; SAD, 1954. REŽIJA: Alfred Hitchcock ULOGE: Ray Milland, Grace Kelly OCJENA: ****

Hitchcock se ispraksirao režijom filmova ambijentiranih u neki zatvoren, klaustrofobičan prostor (npr. vlak u "Dami koja nestaje", stan u "Užetu") i ograničenost lokacije pretvorio u prednost.

Režiser se fokusirao malo više na razvoj trilerske situacije i ekspresije glumaca, očitane u krupnjacima, što netko u kazalištu ne može vidjeti golim okom, tj. može ih doživjeti samo ako gleda predstavu dalekozorom. 

To posebno dolazi do izražaja u čvrsto zategnutu trileru "Nazovi M radi umorstva" s arhetipskom hičkokovsko-trilerskom postavkom i manipulatorskim likovima iz visokog društva kakvima Hitch postupno skida "poker face" maske s lica, premda su oni uvjereni da ih i dalje nose. "Dial M For Murder" je svojevrsni nastavak ili produžetak "Nepoznatog iz Nord Ekspressa" i filmovi su idealni za maraton. Povezuju ih likovi igrača tenisa i njihov (in)direktni angažman stranca za ubojstvo supruge, iako je muž ovdje bivša teniska zvijezda i izraziti (sofisticirani) negativac.

Od toga da ga bogata Margot vara s poznanikom Markom (Robert Cummings), inače piscem detektivskih romana/krimića, Tonyju više smeta da bi ona mogla zatražiti razvod, pobjeći s njim i ostaviti ga bez novca. Stoga, Tony odluči organizirati njezino ubojstvo i za to angažira znanca s koledža Swanna (Anthony Dawson) koji u međuvremenu dobio kriminalni dosje.

Prvi sjajan trenutak filma jest scena njegova plana za umorstvo, tj. njihova nalaska u stanu, kad Tony ucijeni Swanna da ubije Margot i ucjenu podeblja s tisuću funti (danas bi to bilo oko 34.000), istovremeno brišući otiske prstiju na svemu u dnevnoj sobi. Tony je perfekcionistički razradio sve detalje umorstva, podsjećajući na redatelja filma, možda i samog Hitchcocka.

Naime, Swann će ući u stan pomoću ključa ostavljenog pod tapetom stepenica, sakriti se iza zavjese i čekati da Tony nazove Margot telefonom točno u 23 sata sa zabave gdje će biti zajedno s Markom (dobar alibi), tj. zaskočiti je s leđa kad podigne slušalicu i zadaviti te potom načiniti da sve izgleda kao provala koja je pošla po zlu.

Nagovještaj da bi cijeli plan mogao otići kvragu Hitch daje prije odlaska na zabavu, kad Mark kao pisac dvoji u "savršeno ubojstvo". "Kad pišeš detektivske priče zaboraviš na tekst i koncentriraš se na zločin. Zločin je bitan. Obično se stavim u kožu kriminalca i zapitam što ću učiniti slijedeće?", otkriva Mark kako razmišlja kao pisac u sceni koja na "meta" ravni zrcali režiju Hitcha ("volio je snimati ljubavne scene poput scena ubojstava, a ubojstva poput ljubavnih scena").

"Je li zaista vjeruješ u savršeno ubojstvo?", Margot pita Marka. "Da, apsolutno. Barem na papiru. I mislim da bih mogao isplanirati jedno bolje od većine ljudi, ali sumnjam da bih to mogao izvesti", odgovara Mark. "Zašto ne?", upita Tony. "Pa zato što u pričama stvari obično ispadnu onako kako autor želi, a u stvarnom životu ne uvijek. Napravio bih neku glupu pogrešku i ne bih to shvatio dok ne otkrijem da me svi gledaju", zaključi Mark.

Da je "zločin bitan", Hitchcock potvrđuje tenzično režiranom sekvencijom (pokušaja) ubojstva Margot i orkestrira je provokativnije nego ikad kao "ljubavnu scenu" koja se otima kontroli s voajerističkim psihoseksualnim konotacijama i aluzijom na silovanje. Swann napada Margot odjevenu u spavaćicu i daveći je baci preko stola, ali ona rukom napipa škare i zarije ih u njegova leđa, nakon čega on pada mrtav i samim time propada Tonyjev plan.

Nijedna scena do odjavne špice ne može se (režijski) nositi s ovom, ali Hitchcock čini film intrigantnim kad Tony počne improvizirati plan "B" i manipulirati dokazima da prikaže Margot kao ubojicu, pri čemu je manipulaciji sklon i inspektor Hubbard (John Williams) ne bi li riješio slučaj, a ključnu ulogu igraju detalji poput ključa. Hitchcock zna da je vrag u detaljima u trileru koji nije najbolji u njegovu opusu, ali je nezaboravan i možda najidealniji film za upoznavanje s "majstorom napetosti". Nazovi H radi Hitchcocka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. studeni 2024 21:35