StoryEditor
Film & TVCINEMARK

EL CHICANO Osvetnik iz (op)sjene

12. veljače 2020. - 22:29

FILM: El Chicano; akcijski triler; SAD, 2018.; REŽIJA: Ben Hernandez Bray ULOGE: Raul Castillo, George Lopez OCJENA: ** ½

Meksička zajednica u Americi dobila je svog superjunaka u eri DC-ja i Marvela – El Chicana. On je tajanstveni motociklist pod crnom kapuljačom, svojevrsni križanac Čovjeka-šišmiša, Punishera, Vrane i Ghost Ridera. Mitski El Chicano defilira ulicama Istočnog Los Angelesa na Harleyju otpornom na metke, skrivajući identitet pod maskom. Naizgled je običan čovjek poput Batmana i Punishera, a opet ga bije glas "babaroge" i "utvare" iz "priče o duhovima", čime je kao nekakav meksički The Crow i Ghost Rider, "kosac iz geta".

U dugometražnom redateljskom prvijencu Bena Hernandeza Braya, premijernom naslovu u "A1 Videoteci", tradicionalni meksički folklor i mit igraju bitnu ulogu, pa je tako El Chicanov "weapon of choice" aztečki nož. Pa ipak, redatelj se lomi između trendovske superjunačke i akcijskojunačke mitologije iz osvetničkih akcija mrguda Charlesa Bronsona kao armije od jednog čovjeka u ratu protiv bandi ili općenito žanrovskih osamdesetih, kad je, recimo, Stallone u naponu snage drmao "Kobrom", a Dolph Lundgren dijelio egzekutorsku "sudac, porota, krvnik" pravdu kao prvi filmski Punisher.

Nadnaravni ton filma svako malo se uključi, da bi potom utihnuo, iako je "El Chicano" nudio štofa za fantastičnu akcijnost barem "Vrane", ako ne Nolanovih "Batmana". Možda je nećkanje bilo na budžetskoj osnovi budući da "El Chicano" nije imao ni jednu desetinu proračuna Marvela i DC-ja, stoga je ovdje "stripovska" superjunačka mitologija "prizemljena", ali na njoj režiser svejedno inzistira u karakternoj ekspoziciji mitskog lika koji je u isti mah utjelovljenje dobra i zla ili barem to može biti kad/ako se opredijeli za stranu (policija, karteli), jednako kao što ispod njegove maske nije samo jedan "fiksan" (nad)čovjek.

Takav, El Chicano je očarao i prestrašio braću blizance Pedra i Diega kao klince, kad prvi put čujemo za mračnog osvetnika uz zahvalnu mitsku najavu njegova dolaska "u kvartu se loše stvari događaju kad nebo postane crno". Braća će, kad odrastu, otići svaki na svoju stranu zakona (Pedro kriminalac, Diego policajac), što redatelj simbolički predočava u "flashbackovima" na crne i bijele bandaže na njihovim rukama.

Zaplet počinje nakon što Diego (Raul Castillo) krene istraživati pokolj među pripadnicima kartela i put ga navede do istine u vezi tajne prošlosti pokojnog brata Raula (nakratko ga tumači isti glumac) koja ima veze s El Chicanom. Taj dramskiji dio je režiran i napisan teškom rukom, unatoč nekim nadahnutim scenarističkim pasažima ("Nadležnost nije samo riječ od pet dolara..."), a i počesto glumljen gotovo na razini meksičke obiteljske sapunice, posebice u scenama s Diegom i njegovom majkom koja predbacuje sinu da mu je "policija oduzela naslijeđe".

Da povrati to naslijeđe, Diego (nekako odveć prebrzo) preuzima štafetu El Chicana, uskače u njegovu odoru i pronalazi se u ulozi djelitelja pravde. Kulturno naslijeđe je važno (u) filmu, međutim "El Chicano" se i tu gubi, ne znajući gdje (da) pripada, tj. kamo da skrene na raskrižju identiteta (meksički, američki). Tako, za sebe će reći "ja sam Meksikanac-Amerikanac", pri čemu je druga riječ napisana štampanim slovima u bilješkama njegova brata.

Ne računajući opasku jednog od meksičkih negativaca filma "moj narod je potlačen već 170 godina", "El Chicano" odbija biti ideološki/politički akcijski film na relaciji (Trumpova) Amerika-Meksiko, kao što su to djelomično bili posljednji "Rambo" i "Terminator" ili "Miss Bala" i, u znatnoj manjoj mjeri, "Zločesti dečki zauvijek". Očekivali smo, zato, da će barem kao akcijski biti konkrentniji, imajući u vidu ime producenta i koscenarista Joea Carnahana koji je novomilenijski žanrovski film zadužio kao autor muskularnih, "mačo" priča poput "Narca", "Asa u rukavu" i "Opstanka".

Redatelj poznaje širi akcijski/gangsterski žanr (u jednom momentu radi i motorna pila; "Lice s ožiljkom") i trudi se oponašati pucačku koreografiju Johna Wooa (bez usporenog pokreta) i Johna Wicka, ali njegova kamera je previše "bourneovski" nervozna da bi gledatelj uživao u akciji i domišljatostima poput "igre kukavice" s motociklom i automobilom. No, možda nešto tako doživimo u planiranom nastavku. "El Chicano" ionako djeluje samo kao "teaser" nečeg većeg i potecijalno boljeg što treba doći kad nebo pocrni.

Suradnja od 2006.

Ben Hernandez Bray i Joe Carnahan su surađivali na nizu filmova počevši od 2006. i "Smokin' Aces" ("The A-Team", "Stretch", "The Grey").

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

01. listopad 2020 14:37