StoryEditorOCM
PrimorjeSULUDO ALI ZAKONITO

Slanom zbog ekologije ne smije imati pumpu, ali krcanje goriva iz cisterne u mini kruzere sad je propisno i ok. No do kada će tako biti?

Piše Ahmet Kalajdžić
22. lipnja 2024. - 08:17

-Problem opskrbe gorivom minikruzera je već riješen! Brodari i opskrbljivači gorivom u ožujku su dobili naputke kako se to mora obavljati, a kako to nisu poštivali, došla je zabrana koja se sad ukinula i tankanje goriva se nastavilo dalje obavljati. A obavlja se po točno propisanim uvjetima: to isključivo mora biti cisterna bez prikolice na točno označenom mjestu s ogradama oko nje i s postavljanjem pripadajućih vatrogasnih aparata i uz poštivanje svih pravila struke, tako da sad sve funkcionira kako treba. Znači, ukrcaj goriva i dalje će se obavljati, ali se sve mora najaviti dan ranije i prostor ograditi, upravo onako kako to u luci i mora biti. Uostalom, tako to traže i Lučka uprava i općina. I jutros se točilo gorivo i to sam snimio. Nažalost, u našoj vali ne možemo izgraditi crpku za gorivo jer to ne dozvoljavaju propisi zaštite okoliša, ali sve tvrtke koje imaju ugovor s Lučkom upravom, na postojeći način, sporadično i uz važeće mjere, gorivo mogu ”krcati”. A vatrogasni brod s pripadajućom opremom za intervencije u slulaju izljevanja goriva u more udaljen je tek nešto više od 50 metara.

image

Načelnik Općine Dubrovačko primorje Nikola Knežić

Tonci Plazibat/Cropix

Obveza prednajave tankanja

Priča nam to načelnik općine Dubrovačko primorje Nikola Knežić o problemu koji je, kao malo koji, ujedinio brojne Slanjane i Primorce. Dio mještana obratio nam se pismeno, a neki su nas i osobno posjetili u redakciji i zabrinuto naglasili ozbiljnost situacije do koje dolazi kad se obavlja opskrba dizel-gorivom. Naime, zbog strogih pravila zaštite okoliša sustav ACI nije dobio dozvolu da tu izgradi crpku za gorivo, a kako je Slano postalo nezaobilazna postaja mini-kruzera koji, valja priznati, gorivo ipak moraju negdje ”tankati”, to se od prošle godine obavlja na rivi u Slanome. No, mještani su upozorili kako se tom prilikom brodari i opskrbljivači ne pridržavaju sigurnosnih mjera, da nema aparata za gašenje požara niti pripremljenog pijeska, a gorivo se pretače izravno iz cisterne u brod ”dok turisti šetaju i puše ili jedu, a djeca se igraju na obližnjem glavnom trgu.”. Tvrde da neminovno dolazi i do toga da ”katkad manji dio goriva iscuri u more te se more, nekoliko puta tjedno, prekrije koprenom duginih boja koja se uvlači u pore rive te, ovisno o plimi ili oseki, periodično ponovno prekriju more u prekrasnoj vali Slanog koje postaje sve šporkije”.

image

Problemi s opskrbom goriva brodova na rivi u Slanome

Tonci Plazibat/Cropix

No, nadležni tvrde da je priča o pretakanju goriva iz autocisterni na slanskoj rivi izravno u spremnike brodova brojnih brodara iz Krila Jesenica, dobila svoj epilog. Moglo bi se reći: zadovoljni i vlasnici minikruzera, zadovoljni mještani i njihovi gosti. Želeći izravno od mještana saznati jesu li sad zadovoljni, mnogi i ovaj put uz uvjet anonimnosti, kažu da se more mora čuvati i da je sad sve bolje, ali i živjeti se mora:- Pogledajte Slano: kamioni prolaze, iz njih ispada zemlja i kamenje, ali se ipak ne žalimo. Jer, Slano je dugo bilo zadnja rupa na svirali i brži je oporavak općine konačno krenuo! Nismo protiv Kriljana jer rade i bore se, a pridonose i našem boljitku: svaku večer kad su na vezu, s rive se čuju pjesma, gitara i harmonika. Istina, ima i one: netko može sve a netko ništa: ‘ajd ti dođi svojom barkom do rive i opskrbi se tako gorivom! Odmah će te kazniti i Kapetanija ili policija!

image

Nema više ‘muljanja‘ s punjenjem goriva?

čitatelj/

Kriljani "ožive" Slano

 Ivica Čurčija iz Sailors Moona u krugu marine ističe kako se odnedavno doista poduzimaju mjere nužne opreza, ali osobno misli kako bi bilo još bolje da se, za svaki slučaj, oko broda postave i plutajuće brane. Od mjesnih vatrogasaca koje smo zatekli na podnevnoj pauzi u kafiću Riva doznajemo kako tu ”gorivo ne toče svi, nego samo brodovi Kriljana, pa i od njih isključivo oni s metalnom oplatom”. Miho Tepšić priča da je općina dugo bila u zapećku:

-Slano je najnerazvijenije u cijeloj županiji, ali je hvala Bogu i nama krenuo oporavak. Valjalo bi i bilo bi sigurnije da umjesto postojećeg oblik opskrbe imamo izgrađenu crpku za gorivo. Ali, kad Kriljani dođu, tu uz rivu bude barem nešto ljudi, a kad ih nema sama je pustoš! Ne opravdavam ovakav način točenja nafte, posebno zbog mogućeg zagađenja mora, ali kažem vam: kad Kriljani dođu mjesto živne i bude barem nešto svijeta, a kad ih nema možemo i goli prošetati kroz valu, nitko nas takve neće ni primijetiti! S druge strane, pogledate što se sve baca u more, a tu su i neprerađene otpadne vode, deterđenti i slično. Tako ispada da cisterne najmanje zagađuju more i okoliš! Doista bi bilo bolje postaviti plutajuću branu koja bi našu valu kvalitetnije ekološki zaštitila jer moramo čuvati i nju i more kao temelj daljnjeg razvitka i napretka.

image

Damir Pavlina

Tonci Plazibat/Cropix

Iako se na dijelu rive gdje se obavlja prekrcaj goriva uočavaju neugledne, mjestimice već izblijedjele masne mrlje od nafte, dijelu mještana to ne smeta. Jedan od takvih je trgovac Damir Pavlina koji tvrdi:- Nema opasnosti ni negativnih posljedica! Ima tko će to rješavati i nema straha od cisterni na rivi. Osobno se bojim samo Boga i svog oca, a fleke na rivi, ako ih ima, nestat će. Važno je samo da nafta nije istekla u more, a onima kojima smetaju sitnice, neka ih sami čiste!

image

Zapovjednik JVP Dubrovačko primorje Ivo Franušić

Bozo Radic/Cropix

Nužne i plutajuće brane

Nedaleko dijela rive koji je određen za pretakanje goriva doista je vezan vatrogasni brod koji ulijeva dodatnu sigurnost mještanima. No, opreza nikad dosta a možemo reći kako je aktualni problem opasnosti postojećeg načina tankanja goriva u minikruzere Kriljana najbolje sažeo zapovjednik JVP Dubrovačko primorje Ivo Franušić koji ističe:- Od kad su naši mještani pokrenuli inicijativu za veći oprez i zaštitu okoliša slanske vale, brodovi se pridržavaju utvrđenih protokola i sad je u tim situacijama sve ograđeno. Tu su svima vidljivo postavljeni i protupožarni aparati, a više tom dijelu rive nema ni pristupa ljudima sa strane. Srećom, pretače se manje zapaljivo dizel-gorivo, ali je najveća opasnost i dalje mogućnost izljeva goriva u more i posljedičnog onečišćenja. Tako je inicijativa građana, ipak, urodila plodom te su brodari morali povećati mjere opreza. Kamo sreće da je tako bilo od samog početka. No, ulijevali su gorivo ”na svoju ruku”,i može se reći i ”na crno”. Srećom, sad je sve puno, puno drugačije i ozbiljnije- kaže nam Franušić.

image

Vatrogasni brod na vezu u Slanome

Tonci Plazibat/Cropix

Na opasku o tome kako se u tim situacijama ipak ne postavljaju plutajuće brane, dodaje: -Istina je, ali to od nas još nitko nije ni tražio. Ipak, u budućnosti bi vjerojatno trebalo i to riješiti s Lučkom kapetanijom, tako da se tijekom točenje goriva postavlja i ta plutajuća brana. Točno je da i to postavljanje te dizanje brane predstavlja trošak kojeg treba platiti, ali je to znatno manja cijena u odnosu na cijenu koju bi platili u slučaju obveze uklanjanja posljedica izlijevanja goriva u 

21. studeni 2024 12:26