StoryEditorOCM
PelješacPROLJETNI ĐIR PO KOMARNI|

A što kad zapuše jaka bura, imaju li Kinezi rješenje?

Piše Ahmet KALAJDŽIĆ
Foto: Božo Radić/CROPIX
6. svibnja 2021. - 10:51

Dok graditelji danonoćnim radom Pelješkom mostu daju konačni izgled, dojam je kako se život u malom naselju Komarna sve više ubrzava. Čak i ako sezona nije obećavajuća. Mjesto između Ploča i Neuma odavno je u fazi buđenja i pripreme za skoro dovršenje mosta koji će najjužniju županiju napokon povezati s ostatkom zemlje. Dio mještana očekuje radno turističko ljeto, a ostatak živi samo za šetnju do Pelješca!

Pješice preko mora

-Jedva čekam dovršenje mosta! Svaki dan ću preko njega pješice do Brijeste i Pelješca. Živim za to da odem prijeko, a da ne moram nikome dokumente pokazati, da me na granici ne ispituju sve i svašta. Mladi policajci iz Slavonije znaju pitati i gdje je Komarna - priča nam energična Mirjana Šešelj koja je 2001. doselila iz Opuzena i na prvu zavoljela Komarnu:

- Suprug je srčani bolesnik i dijabetičar, ali ovdje lovi ribu, uživa u promjeni zraka i preporodio se! Ipak, korona mu je ostavila posljedice pa neko vrijeme uopće nije mogao bez štapa. Sad mu već i ne treba. Kćer je preboljela, a da to nije ni znala! Za sedam mjeseci suprug i ja slavimo 50 godina braka, ako Bog da s nama će biti sve troje djece, sedmeto unučadi i dvoje praunučadi - priča Mirjana dok miluje mladog mačka. Kaže: to je Stipe, a tuče ga stari mačak Crepo. Pas Rex se nezainteresirano izležava. Mirjana priznaje da od najma apartmana žive pristojno:- Od svibnja do listopada 2019. se zaradilo i 100 tisuća kuna, pa sam sinu rekla: Valja stati!, a on me zapitao znam li koliko vagona mandarina mora prodati da bi zaradio samo dio toga?

image
Mirjana Šešelj je 2001. sa suprugom doselila iz Opuzena
Bozo Radic/Cropix

Na taraci obližnjeg kafića u tijeku je marenda. Komercijalist Domagoj Jerković i bagerist Vinko Brečić, obojica iz Metkovića, u Komarni su poslom:- Tu smo zbog izgradnje jedne kuće. Nije posao u našoj struci, ali radit' se mora! Tko je bio pametan, na vrijeme je kupio parcelu i ovdje kuću izgradio. Sad se već i u brdu grade, iako je cijena kvadrata parcele već 70 do 80 eura! Ali isplati se: grade kuće i bazene, jer turisti ne traže samo more nego mir, panoramu i proizvode OPG-a. A kad god požele, spuste se na more.

Vlasnik fast- fooda i trgovine "Korni" Kruno Romić bivši je dubrovački student ekonomije kojeg je za naziv tvrtke, trgovine i kafića motivirala jedna životinja:- Geslo kornjače je požuri polako, uvijek se tako svugdje stigne. Ovdje je posao pred koronu išao fantastično! Kinezi su vrlo zahvalni gosti, ali sad povremeno navrate tek inženjeri, ne i radnici. Nekako je sve stalo, ali fast food i dalje radi pa posao nije preživljavanje ni luksuz. Prije 15 godina moj diplomski rad bilo je revitalizacija poluotoka Pelješca. Iako su neki moji profesori bili protiv moje teze, i danas mislim da Pelješcu trebaju helidrom, nekoliko top- hotela s pet zvjezdica i status Parka prirode. Most je je vrhunski projekt i puno znači, iako mislim da je samo poveznica dva dijela hrvatskog kopna. S njim ipak nećemo brže do Dubrovnika. Zbog rasta tranzita iz Crne Gore i Albanije, svake godine na magistrali je promet gušći za 50 tisuća vozila! Magistralu zato treba rasteretiti novom, brzom cestom, bez oštrih zavoja. Na Pelješcu se ne smije dopustiti apartmanizacija - smatra ekonomist Kruno iz Komarne. Romić duboko vjeruje u svoju viziju napretka tako da ga, dok priča, ne uspijevaju omesti ni pozdravi brojnih radnika pri dolasku po marendu. Ne smataju mu ni mještani koji dolaze u butigu ili 'coffee to go' piju na obližnjoj klupi.

image
Razmaci između stupova sve su kraći, a dovršeni kolnik sve duži
Bozo Radic/Cropix

Hotel, nova cesta...

Jedna mještanka govori kako u Komarni prebivalište ima prijavljeno 190 mještana, ali ih ne živi više od 80:- S turistima, Komarna ljeti 'naraste' i na 1200 duša. Apartmani u prvom redu do mora su puni 90 dana, a ostali oko 60. Mi ćemo i dalje biti malo misto, sve dok netko ne investira u izgradnju hotela koji će nam svima dati zvjezdicu više. To će se posebno odraziti na veću razinu čistoće i ostalog komunalnog standarda - uvjerena je gospođa koja je zamolila za anonimnost kako joj ne bi predbacivali "grintanje". Jer, tvrdi ona: ja volim Komarnu i znam da uz samo malo truda svima može biti ljepše. Umirovljenica Zvjezdana Bebić ističe kako bi voljela da njezino naselje, kad dobije prepoznatljivu vizuru mosta i panoramu, poboljša na 5 zvjezdica, ali i da sačuva mlade koji su najveća snaga i budućnost Komarne:

- S mostom ćemo biti bliže Dubrovniku i Pelješcu, to nas može pogurati naprijed. Ipak, strahujem da većina gostiju dolaze jer vole mir, a ne znam kako će se gužve na njega odraziti - priča ekonomistica koja je doselila iz 30 km udaljenih Ploča.

Kolege novinari ističu kako se dolazak u Komarnu, a izostanak prijateljske ćakule uz kavu s predsjednikom Mjesnog odbora Komarne Ivom Jerkovićem, uopće ne računa kao posjet. Doista, za mladog poduzetnika se može reći kako je izvrsno informiran, da ima viziju napretka i da s elanom vuče Komarnu naprijed, što mu je glavni cilj.

image
Predsjednik Mjesnog odbora Komarne Ivo Jerković za Kineze ima samo riječi hvale

Foto: Bozo Radic/CROPIX
Bozo Radic/Cropix

Jerković ima restoran i 20 apartmana u kojima su gosti kineski inženjeri s gradilišta mosta. Ivo hvali pristojnost i skromnost mostograditelja. Dok priča, Jerkoviću pogled svako malo skreće prema mostu. Na golemoj konstrukciji naziru se skori novi spojevi segmenata sa stupovima mosta koji bi trebao biti gotov iduće godine. Do tada, kolnik je postupno sve duži, a epidemiološka pravila u mjestu strožija:

-Zbog korone je u svakom apartmanu samo jedan gost. Sve češće nam traže dostavu hrane u sobe. S koronom se promijenio i uhodani suživot, tako da do daljnjeg utakmice zajedno ne gledamo niti navijamo rame uz rame s Kinezima. Ne žalim se i vjerujem da će iduća sezona 2022. biti vrhunska, kao i ona 2019. godine. Do tada će i most spojiti dvije obale, a završit će se i pristupne ceste. Sve znatiželjno pratimo, ubrzavaju se svi radovi. Segmenti mosta s brodovima redovito stižu, vare se danju i noću, a pogled na gradilište ispunjava zadovoljstvom. U Komarni se nadaju kako će metalna grdosija u konačnici imati i stazu za pješake, kao dio nove turističke ponude. Kad odu, Kinezi će mnogim domaćima jako nedostajati.

Vjetar uvjetuje brzinu gradnje

Jedan od radnika na Pelješkom mostu, uz uvjet anonimnosti, priznaje kako je ritam rada ubitačan, tako da je nemoguće "izgubiti dan":- To je rezultat dobre organizacije posla. Jedino što utječe na posao su vremenski uvjeti, prvenstveno vjetar: kad ga nema, tjedno se spaja 8 do 10 segmenata, a kad puše, nemoguće je spojiti više od dva. Maksimalna dopuštena brzina vjetra je 12,5 metara u sekundi, a ako puše jače, dizalice automatski staju, prioritet su sigurnost radnika i gradilišta. Most će imati burobrane i ogradu, a kooperanti kineskih izvođača su osim hrvatskih i tvrtke iz Portugala, Nizozemske, Francuske, Rumunjske, SAD i BiH. To su specijalizirane tvrtke koje rade ateste i provjere betona, dijelova željezne konstrukcije i slično. Jer, izvođači paze na kvalitetu radova i žele da im Pelješki most bude pozitivna referenca - priča naš sugovornik.

28. studeni 2024 07:35