StoryEditorOCM
DubrovnikVOZITE SE NA STRUJU?

Donosimo vodič gdje i za koliko možete u Dubrovniku napuniti elektro automobil. Među punionicama je i ona na Paščari koju taksisti ne odobravaju. Evo zašto

Piše Ahmet Kalajdžić
17. travnja 2023. - 21:18

Vozla na električni pogon više uopće nisu rijetkost na dubrovačkim  ulicama, ali Hrvatska još uvijek nije  u rangu visokorazvijenih europskih zemalja i tek je 5 posto, odnosno  svako 20.vozilo na električni pogon. Istovremeno, lani je svaki peti  novoregistrirani automobil u državama EU bio na elektropogon.

Naime, elektrovozila još nisu zaživjela prvenstveno u državama s niskim primanjima stanovnika. Prema podacima ACEA, udruge europskih proizvođača automobila, brzina kojom tržište neke zemlje prihvaća elektrovozila ovisi od prihoda pučanstva te je najveći udjel elektrovozila od čak 56,1 posto u Švedskoj, a među pet zemalja s najvećim udjelom tih vozila su još Danska, Finska, Nizozemska i Njemačka s udjelom 38,6- 31,4 posto. Nasuprot tome, najmanji udjel tih vozila imaju siromašnije europske zemlje: najmanje ih je u Slovačkoj (3,7 posto) i Češkoj (3,9) što se, međutim, ne tumači malim životnim standardom nego jako razvijenom autoindustrijom vozila na ”klasični” (dizel i benzinski pogon), a slijede Bugarska (4) te Poljska i Hrvatska sa samo 5-postotnim udjelom tih vozila. Širom Europe, ali i svijeta, istodobno s povećanjem broja elektroautomobila širi se i mreža punionica za pogon tih vozila.

image

Na gradskom je području sve više elektropunionica

Tonći Plazibat/cropix/

Tako je i na području krajnjeg juga Hrvatske gdje je punionica sve više i zbog porasta broja turista- vlasnika elektroautomobila. Među prvim punktovima za punjenje elektroautomobila bila je popularna ”Paščara”, odnosno taksi-postaja ispod Minčete. No, iz razgovora s taksistima koji su svakog dana na ”Paščari” doznajemo nepodijeljeni stav:

-Ova je punionica apsolutno na krivom mjestu! Ne zato što nam zauzima parking, nego stoga što je neki vozači zlorabe i koriste za besplatno parkiranje! Kao ”uštekaju” kabel za punjenje baterije, vidimo da im je baterija već skoro puna. No, to ne smeta vlasnike da odu u Grad i da se vrate tek nakon 4-5 sati! Automobil je za to vrijeme besplatno parkiran, što koristi i dio sugrađana nastanjenih na Pilama i iza Grada: kupili su elektro-vozila te ovu punionicu koriste kao izgovor za besplatni parking jer je u najvećem dijelu dana slobodna. Inače, ”normalni” vozači pričekaju par minuta ako je lanac na ”Paščari” podignut da ga netko od taksista spusti, nakon čega se parkiraju i ostave da se puni.

Svi vlasnici elektroautomobila, bez izuzetka, imaju ”plugshare” aplikaciju za koju vlasnici elektrovozila kažu da ih širom svijeta nepogrešivo upućuje do najbliže punionice. Kažu nam kako postoje tzv. brze i standardne, ali i tzv. ograničene punionice. Uvidom u spomenutu aplikaciju, dostupnu kao web-site na internetu, doznajemo kako su na području Dubrovačko- neretvanske županije brze punionice u Zračnoj luci, Čibači (Kaufland), u gradu ispod Minčete i u ”Tommya” u Vukovarskoj, te u Pijavičinu, Orebiću i Pločama. Onih "standardnih", poznatih i kao "spore punionice", postavljene su, prema spomenutoj aplikaciji na području županije na čak 34 lokacije.

image

Na gradskom je području sve više elektropunionica

Tonći Plazibat/cropix/

Prema istom izvoru, u samom Dubrovniku se nalaze na 13 lokacija. Punjenje se plaća prema naputku na samim punionicama: posredstvom HEP-elen aplikacije, skeniranjem QR koda ili tzv. ručnim odabirom. Uglavnom, slijedi predautorizacija za punjenje koja je 53,09 eura za DC-priključke ili 33,18 eura za AC-priključke. Po završetku punjenja slijedi obračun i naplata nakon koje banka poništava rezervaciju predautoriziranog iznosa koji služi kao osiguranje plaćanja, a razlika poništava po završetku sesije, dok brzina poništenja predautorizacije te povrata razlike ovisi o pojedinoj poslovnoj banci. Kako smo doznali, u pravilu se kreće od nekoliko sati, iako taj rok katkad bude i nekoliko dana. Ako se skenira QR-kod tad se pričeka potvrda aplikacije, a potom signalni ton i display prikažu ”priključite kabel“ i- to je to!

Iz razgovora s nekim od vlasnika skupih, ali zapravo štedljivih vozila, doznali smo da je javna garaža na Ilijinoj glavici dodatno osigurala dvije ”Tesline” punionice koje, kažu nam, mogu da koriste bilo koja vozila, dok su pojedini hoteli nabavili ”Ducati AC” punionice koje koristi i HEP u sklopu svog ”Elen” projekta:- Raduje nas da ih u pojedinim kvartovima postavlja i gradski Upravni odjel za promet, kao npr. kod stadiona Lapad ili na Lapadskoj obali. Punionice postavlja i T-com koji je postavio prvu ”brzu punionicu” snage 50 kW u Zračnoj luci, a takva je i ispred Tommya.

image

Na gradskom je području sve više elektropunionica

Tonći Plazibat/cropix/

-Pružatelji usluga su upravo u fazi iznalaženja digitaliziranog načina naplate i osiguranja punjenja. To je odraz velike utrke IT-kompanija i te industrije uopće: kako osigurati da punionice bude dostupne vlasnicima kad žele, bez dugog čekanja dok se pune druga vozila. Svaka se punionica, za punjenje mora pokrenuti posredstvom aplikacije ili RFDI-kartice koje, primjerice, otključavaju Ducati-punionice u hotelima ”Palace” i ”Valamar”. No, trenutačni su trend širom svijeta ”plug-in hibridi” te će, uskoro, vjerojatno sve hotelske garaže imati priključak, ne nužno brzi od 50 ili 20 kW, jer je tim vozilima dostatna i snaga od 7 ili 11 kW da se baterije hibridnih vozila dopune.

image

Na gradskom je području sve više elektropunionica

Tonći Plazibat/cropix/

Primjera radi, elektrovozilo na brzoj punionici do razine s 0 do 80 posto pune baterije, ovisno o vrsti pretvarača, napuni se za 20-30 minuta, nakon čega se, zbog tzv. kompresije baterije, proces usporava da ne bi došlo do neželjenih posljedica. No, za 100-posto pune baterije treba 60-90 minuta. Na običnoj ili tzv. sporoj punionici, što može biti i obična kućna šuko-utičnica snage 3,5 kW, baterija se napuni za najviše 7 sati. Osobno, baterije svog vozila preko noći punim u garaži, ujutro je 100 posto pun, a izračun govori kako za pređenih 100 km utrošim samo 1-1,10 eura! Naravno, bateriju punim noću kad je jeftina struja, ali i to svaki treći dan! Srećom, po gradu je sve više punionica, a plaćanje je na recepcijama hotela ili ”HEP elan” karticama, ovisi o lokaciji ili uz načinu plaćanja koji je naveden uz svaku punionicu.

05. svibanj 2024 14:49