StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoSindikat pomoraca

Romano Perić: ‘Ovogodišnje brige su nam povratak korone, mirovinsko osiguranje te dulje plovidbe zbog rata u Gazi‘

Piše Gabrijela Bijelić
5. siječnja 2024. - 07:28
Romano Perić, zamjenik glavnog tajnika Sindikata pomoraca Hrvatske i koordinator ITF-a za HrvatskuTonči Plazibat/cropix/

Baš kad su pomalo počeli zaboravljati probleme koje su im proteklih godina na poslu stvorila pandemijska ograničenja, dubrovački pomorci, posebno oni koji plove za strane kompanije, ponovno su zabrinuti zbog korone. Sindikat pomoraca je uoči božićnih blagdana od jednog pomorca dobio obavijest da su pojedini brodari ponovno počeli tražiti obvezno cijepljenje kao uvjet ukrcaja na brodove, potvrdio nam je zamjenik glavnog tajnika Sindikata pomoraca Hrvatske i koordinator međunarodne Federacije posada zaposlenih u transportu (ITF) za Hrvatsku Romano Perić.

No, odmah naglašava da zasad nema značajnijeg poremećaja kad su posrijedi ukrcaji i iskrcaji posada:

- U početku pandemije, procedura ukrcaja i iskrcaja pomoraca bila je značajno poremećena zbog restrikcija putovanja, zatvaranja granica i promjena u protokolima zdravstvene sigurnosti. No, kako se situacija s COVID-19 stabilizirala, mnoge zemlje i pomorske kompanije prilagodile su svoje procedure kako bi omogućile siguran i stabilan proces ukrcaja i iskrcaja pomoraca - kaže nam Perić.

image

Mnogi pomorci moraju duljim putem preko Rta dobre nade

AFP

Kontejneri zaobilaze Suez

Pitamo i za aktualni trend zaobilaženja Sueskog kanala koji primjenjuju brodari ‘kapitalci’ zbog učestalih napada na trgovačke brodove u Crvenom moru uslijed aktualnog ratnog sukoba na Bliskom istoku:

- Točno je, četiri najveće svjetske kompanije za prijevoz kontejnera - Maersk, MSC, CMA CGM i Hapag-Lloyd su zaustavile ili privremeno obustavile svoje usluge duž Crvenog mora, važne rute kroz koju prolazi promet iz Sueskog kanala. Određeni broj hrvatskih pomoraca će biti direktno ili indirektno pogođen promjenama u rutama plovidbe, ali to ne bi trebalo značajnije utjecati na njihov posao. Putovanje oko Afrike će se u prosjeku produžiti za dva tjedna, ovisno o ciljnoj luci – ističe sugovornik na temu preusmjeravanja plovidbe zbog pogoršanja sigurnosne situacije. Dodaje kako će stvarne posljedice pomorske ‘zaobilaznice’ preko afričkog Rta dobre nade u konačnici najviše osjetiti krajnji korisnici usluga prijevoza tereta i to kroz rast cijena.

Perića pitamo i hoće li se i kako promjena vlasničkog portfelja Atlantske plovidbe ulaskom zadarske Tankerske plovidbe odraziti na pomorce koji navegaju u floti dubrovačkog brodara:

- Mislim da promjena vlasničkog portfelja u dubrovačkom brodarskom društvu Atlantska plovidba može imati pozitivan utjecaj na naše pomorce koji su dio tog sustava. Nova vlasnička struktura često donosi nove prilike za poboljšanje uvjeta rada pomoraca, može dovesti do novih ulaganja u infrastrukturu, tehnologiju ili resurse, što bi poboljšalo uvjete rada za posadu. Sindikat pomoraca Hrvatske ima dobar dijalog sa zadarskom Tankerskom plovidbom i gledamo pozitivno na nastale promjene. Očekujemo stabilizaciju poslovanja i proširenje flote, što može rezultirati s više poslovnih prilika za hrvatske pomorce, uključujući mogućnost zaposlenja ili napredovanja – komentirao je Romano Perić nedavnu dokapitalizaciju Atlantske plovidbe.

image

AP Dubrovnik prinova je u floti Atlantske

Atlantska Plovidba/

Treći fond je poželjan

U tom je procesu, podsjetimo, ukupno izdano 697.750 novih dionica, od čega je glavninu upisao samo jedan investitor – Tankerska plovidba koja je tako stekla 32,6 posto portfelja, a uz prethodno kupljene dionice, sad ukupno drži 39,1 posto udjela vlasničkog portfelja dubrovačkog brodara.

Perić se osvrnuo i na vječni problem domaćih moreplovaca s mirovinskim osiguranjem:

- Socijalna reforma za pomorce započela je još 2007. godine radi usklađenja statusa naših pomoraca sa statusom kolega u zemljama Europske unije i njezinim pravnim stečevinama, kroz uključenje svih hrvatskih pomoraca u sustav obveznoga mirovinskog i zdravstvenog osiguranja Republike Hrvatske te u porezni sustav. Iznos koji pomorci uplaćuju u mirovinski fond određen je u paušalnom iznosu i značajno manji od njihovih stvarnih primanja. Mirovina svakog pojedinog pomorca u konačnici ovisi o uplaćenom iznosu – tumači zamjenik tajnika SPH-a, uz napomenu kako mjesečne osnovice za obračun doprinosa pomoraca određuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Pomorcima koji nisu zadovoljni visinom potencijalne mirovine ostaje opcija uplate u treći Dobrovoljni mirovinski fond (DMF) koji nije obvezan ali je svakako poželjan.

Zanimalo nas je ‘prijeti’ li i dubrovačkim pomorcima nelojalna konkurencija jeftinije radne snage, poglavito iz azijskih zemalja:

- Dubrovački pomorci imaju prirodno pomorsko naslijeđe, znanja i iskustva, te su poznati po svojoj predanosti i vještinama. Njihova stručnost često ih postavlja na vrhunske pozicije unutar pomorske industrije. Iako se može pojaviti konkurencija iz istočnih dijelova svijeta, dubrovački pomorci su poželjan kadar na globalnoj razini. Kompanije koje cijene kvalitetu ispred smanjenja troškova odlučit će se za naše pomorce – smatra Perić.

Romano Perić ocjenjuje pomorsku 2023. i iznosi očekivanja od nadolazeće godine:

- U 2023. je došlo do stabilizacije situacije s obzirom na krizu prethodnih godina, a pogotovo se to odnosi na pomorce, smjene posada i probleme uzrokovane korona virusom. Naravno da se stanje u pomorstvu mijenja izdana u dan, ovisno o globalnim ekonomskim uvjetima, geopolitičkim događajima, sigurnosnim pitanjima na moru i drugim faktorima, tako da je nezahvalno davati neka predviđanja. No, sigurno je da se svjetska pomorska industrija svakodnevno mijenja uz naglasak na tehnološke inovacije. Očekuje se daljnji razvoj autonomnih brodova, umjetne inteligencije i digitalizacije radi poboljšanja operativne efikasnosti ali i sigurnosti. Paralelno s tim, industrija uvijek traži modele održivog pristupa, što će potaknuti razvoj ekološki prihvatljivijih tehnologija i goriva. Uz već spomenuto, pametne luke i optimizacija lanaca opskrbe bit će ključni faktori za unapređenje efikasnosti pomorskog prometa – zaključuje naš sugovornik koji s optimizmom gleda na nadolazeće razdoblje na struku, bez obzira na moguće prijetnje s oceana i s kopna, no one su ionako sastavni dio posla.

image

Trgovački brodovi zaobilaze Crveno more zbog opasnosti od napada iz ratne zone             

Tea Cimas/Cropix/Cropix

Maersk: Stop brodovima, potpora Hamasu

- Duboko smo zabrinuti zbog sigurnosne situacije u južnom Crvenom moru i Adenskom zaljevu. Nedavni napadi na trgovačka plovila u tom području alarmantni su i predstavljaju značajnu prijetnju sigurnosti i sigurnosti pomoraca. Nakon incidenta u koji je bio uključen Maersk Gibraltar, kao i još jednog napada na kontejnerski brod, naložili smo svim Maerskovim brodovima u području koji trebaju proći kroz tjesnac Bab al-Mandab da obustave putovanja do daljnjeg, stoji u prosinačkoj izjavi vodstva kompanije Maersk. Reakcija je to divovske brodarske kompanije na postupak jemenskih oružanih snaga koje u jeku ratnog sukoba u Gazi sprečavaju sve brodove koji idu prema izraelskim lukama da plove Arapskim i Crvenim morima ‘ sve dok ne donesu hranu i lijekove potrebne našoj nepokolebljivoj braći u Pojasu Gaze”, poručili su iz Jemena u znak potpore Palestincima. Da su napadi i ometanja postali svakodnevica u ratnoj zoni potvrdili su i iz drugih vodećih svjetskih brodara za prijevoz tereta.Uprava sueskog kanala (SCA) pak redovito ukazuje na napade paravojnih formacija plemena Huti iz Jemena na brodove u Crvenom moru koji se stoga pri prijevozu robe sve češće koriste zaobilaznim putem na obodu Afrike.

23. studeni 2024 01:09