Hoteli u hrvatskom tržištu nekretnina sudjeluju s malim postotkom, i za razliku od stambenih kvadrata primjerice, ne izazivaju interes šire javnosti.
Iznimka su dakako situacije u kojima se radi o velikim transakcijama poput prošlogodišnje kad je tvrtka "Eagle Hills Zagreb Real Estate" kupila 70 posto udjela u tvrtki "Sunce hoteli" u vlasništvu obitelji Jake Andabaka. To, međutim, ne znači da ovaj dio tržišta nije zanimljiv, kako po odnosu ponude i potražnje, tako i po visini traženih cijena. Nas je pak zanimala aktualna situacija na području Splitsko-dalmatinske županije.
Na nekretninskom portalu Njuškalo početkom ožujka u ponudi se nalazi dvadesetak hotela raspoređenih po otocima i priobalju. Izdvojili smo nekolicinu.
U Splitu su u ovom trenutku u prodaji dva, jedan u gradskoj jezgri s 13 soba i traženom cijenom od dva milijuna eura, drugi na Bačvicama s cijenom od 1,2 milijuna eura. U Supetru na Braču u ponudi je mini hotel za koji se traže 1,6 milijuna eura, dok se u Bolu za boutique hotel traže 2,7 milijuna eura.
U Segetu Donjem na prodaju je Villa "Panorama" za 2,2 milijuna eura, a u Dugom Ratu hotel za kojeg se traže 2,9 milijuna eura. U Podstrani je za hotel izgrađen 2017. tražena cijena 3,3 milijuna eura.
Ne manjka ih ni na području Trogira i Čiova. Tako se za apart hotel traže 2,1 milijun eura, a za drugi od 11 soba 2,5 milijuna eura, dok je u Okrugu Gornjem na Čiovu hotel na šest etaža u ponudi za 1,8 milijuna eura, donosi Slobodna Dalmacija.
- Uvijek ima i hotela koji su u prodaji, a nisu stavljeni na web stranice, tako da je stvarna ponuda znatno veća - komentirala je Jasminka Biliškov iz agencije "Biliškov nekretnine", predsjednica Udruženja poslovanja nekretninama pri Županijskoj gospodarskoj komori Split i dopredsjednica na nacionalnoj razini, dodajući da samo njezina agencija ovoga trenutka posreduje u prodaji deset objekata koji se nalaze u različitim dijelovima županije, ali ni jedan nije javno oglašen.
- Dio vlasnika prodaju ne oglašava, nego angažira agencije koje će posao odraditi diskretno, na način da se vlasnik hotela promijeni, a da se to čak i ne zna – obrazlaže naša sugovornica.
Prema njezinim riječima, interesa za kupnju ima, ali ne pretjerano, što potvrđuje i podatak da su oglašeni hoteli već neko vrijeme u prodaji.
Razloge donošenja odluke o prodaji vidi u tome što se pojedini vlasnici više ne žele baviti tom djelatnošću, imaju druge prioritete, dok potencijalni kupci sagledavaju činjenicu da u hotelijerstvu nema brze zarade, da se rad svodi na nekoliko mjeseci godišnje, te da stoga trebaju još neki izvor zarade, poput dobrog restorana.
U prodaji su, međutim, i hoteli koji imaju odličnu višemjesečnu popunjenost i svojim vlasnicima donose zaradu. Jedan od takvih primjera je hotel u Makarskoj s dobro uhodanim poslom, s traženom cijenom od 3,35 milijuna eura. Neslužbeno doznajemo da vlasnici žive u inozemstvu, da su pred mirovinom, te da njihovi potomci nemaju interesa za bavljenje ovom djelatnošću.
Hotelijerstvo je obiteljski biznis i u Nemiri kod Omiša gdje se prodaje apart-hotel s restoranom i bazenom i to za 2,3 milijuna eura. Vlasnici su u godinama kad bi im trebala ispomoć u poslu, a kako je radnike teško naći, izlaz je pronađen u prodaji.
- Nije mi poznat razlog prodaje hotela "Lipa" u Postirima, ali vam mogu reći da se prodaje po cijeni od 4,8 milijuna eura – kazao nam je Mario Špičić iz agencije "Marlimat Nekretnine" iz Zagreba, dodajući da su za kupnju imali tek dva – tri upita, makar je obavijest o prodaji bila proslijeđena i u inozemstvo.
Uobičajena je to praksa, prema riječima našeg sugovornika, u situacijama kad potencijalni kupac iz drugih zemalja prijavi da bi investirao u hotelijerstvo i zatraži stanje ponude na tržištu.
- Razlog je možda i cijena, s obzirom na kapacitete koje nudi, visoka i za pregovore – Špičićeva je ocjena, koji naglašava da je ovog proljeća među nekretninama najviše traženo zemljište za kampove.
Na upit zna li se uopće koliki je broj hotela na tržištu i iz kojih razloga, zanimljiv odgovor dao nam je jedan od naših sugovornika iz agencije s velikim iskustvom u posredovanju u prodaji upravo hotelskih objekata.
- Koliko se zna, svi su manje-više na prodaju, samo što nisu oglašeni. Uvjet prodaje jest dobra cijena.
Prošla su vremena kad su hoteli bili obiteljski posao, sada je posve druga situacija. Prije svega, nije da nekome "gori" pa se odlučio za prodaju – prokomentirao je našu pretpostavku o mogućem povodu u vidu zastoja u vraćanju kredita ili prevelikoj zaduženosti, te obrazložio:
- Nema tu nikakve više sile zbog koje bi se išlo u prodaju, nije to bila ni korona, a za sada to nije ni rat u Ukrajini.
Danas je pristup prodaji jednostavan: 'investirao sam u hotel, napravio biznis, prodajem ga i idem dalje s nekim drugim biznisom' – komentar je našeg sugovornika.
O zanimanju potencijalnih kupaca slikovito se izrazio: "Nije baš da se kidaju".
U svakom slučaju, prema podacima objavljenim na web stranici županijske Turističke zajednice, na području županije u 2020. godini radilo je 276 hotela, u koje se ubrajaju podvrste poput aparthotela, hotela, pansiona, hotela baština.
Prevladavaju hoteli kojih je čak 170. Što se kategorizacije tiče najviše ih je s četiri zvjezdice (111), potom s tri (88), a našao se i jedan s jednom zvjezdicom. Neslužbeni je podatak da se u prošloj godini broj popeo na 280 hotela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....