StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoPOSTAJEMO LI MONTE CARLO?

Mega jahte ‘okružile‘ Dubrovnik, bogataši jako zadovoljni gradom, traže aukcijska vina od 15 tisuća eura i pitaju gdje mogu na izlet helikopterom!

Piše kristina filičić
7. srpnja 2021. - 07:48

'Uplovila je 140 metara duga jahta 'Scheherazade'', 'Luksuzna jahta 'Voice' privezana u gruškoj luci'... novinski su napisi na dnevnoj bazi. Broje se megajahte, u nedostatku kruzera koji stižu doslovno na kapaljku. Čini se i ove nautičke sezone mnogi bogati, više ili manje poznati, krstare našom obalom na 'ljepoticama' vrijednim milijune eura ili dolara, manje je bitno.

image
Dubrovnik, 080621.
Luksuzna jahta Scheherazade duga 140m usidrena ispred gradske jezgre.
Foto: Tonci Plazibat/CROPIX
Tonci Plazibat/Cropix

Na sidrištu ispred stare gradske luke do jučer su bila 72 sidrenja jahti, od 30 do 90 i preko metara duljine.

- Lani su do tog datuma bile 63 jahte, a 2019. godine 57 jahti. Nautička sezona inače kreće u lipnju, ali radi korone sve je to krenulo ranije. Svakako, bilježimo povećanje broja sidrenja – kaže ravnatelj Županijske lučke uprave Željko Dadić i dodaje kako veće brojke donose i bolje financijske rezultate. No, daleko je od idealnoga jer 'ostalih prihoda nemaju'.

image
Blaž Pezo, Ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik
Tonći Plazibat/CROPIX
Tonći Plazibat/cropix

Od ravnatelja Lučke uprave Dubrovnik Blaža Peza doznajemo kako su do sada u luci imali 110 ticanja megajahti, prošle 75. Bilježi se značajan porast.

- Megajahte su i prošle godine pomogle da premostimo razdoblje nedolaska kruzera. Imali smo i lani osjetno veći dolazak jahti u luku, a ove godine bilježimo povećanje – kaže Pezo. Iako je prihod od luksuznih jahti neusporediv s onim od kruzera, iskreno će, sretni su što megajahte dolaze u luku a oni se trude 'maksimalno biti operativni i uslužni'.

Vlasnik pomorske agecije 'Adriatic Services' Lovorko Lučić ističe kako je ova sezona, za sada, u okvirima očekivanja.

- Broj jahti je veći u odnosu na lanjsku sezonu, a osobito se to odnosi na jahte koje obavljaju komerijalnu dijelatnost odnosno chartere. Budući da je prošle godine velika većina ugovorenih chartera prebačena za 2021. ova sezona je u tom pogledu jako dobra.

Prema iskustvu ove dubrovačke agencije, 2019. godine je bilo više jahti, ali 'u 2021. imamo puno veći broj mega jahti od 100 i više metara'.

image
Superjahta Eclipse u vlasništvu Romana Abramovića
Cropix

- Ukoliko epidemiološka situacija ostane dobra mislim da će se ostvariti nekih 85 posto rezultata iz 2019. godine. Važno je nastaviti sa promocijom sigurne i covid free desinacije , koju između ostalih promoviraju i Zračna luka Dubrovnik i ACI Dubrovnik kao jedni od ključnih aktera nautičkog turizma u našoj Županiji – kaže Lovorko Lučić pa naglašava kako su ove sezone gosti s luksuznih jahti puni odličnih dojmova o Dubrovniku, ponajprije zbog izostanka prevelikih gužvi u Gradu. Kažu, sada mogu osjetiti pravu ljepotu Grada. Također, odgovara im što u restoranima, a pretpostavit ćemo da obilaze one ekskluzivne, ima dovoljno mjesta.  

Dorijan Dujmić iz BWA Yachting Hrvatska ističe kako je povećan broj dolazaka plovila u Jadran, pogotovo u RH. Otprilike, 30 posto više dolazaka jahti u odnosu na lani. U lanjskoj covid godini ovaj vid turizma je bio izražen, zbog sigurnosti i izoliranosti koju nudi, a ove sezone još i više.

image
Dorijan Dujmić, BWA Yachting Hrvatska
Privatni Album

- Dostigli smo brojke iz 2019. čak su te brojke i nešto veće. Nezahvalno je govoriti o ukupnom rezultatu jer nismo došli do pola sezone, imamo srpanj, kolovoz, nadamo se i rujan. Sve naravno ovisi i o pandemiji, a u Europi se već spominje taj četvrti val – kaže Dujmić. Iako ima rezervacija kao i onih 'last minute' one se vrlo lako mogu otkazati pa je nezahvalno prognozirati uspješnost sezone. No jedno je sigurno dolazak megajahte u destinaciju znači značajan prihod za brojne čimbenike.

- Apsolutno. Cijelo gospodarstvo procvate dolaskom jedne takve jahte od najosnovnijih stvari transfera prijevoznika, lučkih pristojbi i naknada do opskrbe hranom i pićem, gorivom... to je jedna ogromna industrija koja se i u RH razvija u dobrom smijeru. Godinama je to jedan od glavnih izvora prihoda u turizmu za naše glavne konkurente na Mediteranu, Italiju i Grčku – kaže čelni čovjek BWA Yachting Hrvatska.

Spominje i kako se lani produljio i boravak jahting gostiju u destinaciji.

image
Superjahta Ulysses u vlasništvu Graeme Richard Harta
Cropix

- RH je bila jedina zemlja koja je nautičarima dozvolila ulazak i boravak čak i onima koji nisu iz EU, Amerikancima i Rusima koji su, može se reći, vlasnici čak 80 posto chartera i plovila. Zbog toga smo mi imali lani poprilično uspješnu nautičku sezonu i primijetili smo da ti gosti jednom kad su došli su doslovno ostali cijelu sezonu. Imali smo velik broj klijenata koji su ostali od lipnja pa do kraja rujna, a neki i duže.

Pitamo ga za želje gostiju jer oni koji borave na luksuznim jahtama traže luksuz.

- Traži se najfiniji kavijar i najfinija vina i šampanjci. Traže nas nekad i vina koja su jako rijetka i mogu se kupiti samo na aukcijama, što je vrlo teško osigurati. Primjerice među skupljima koje su me tražili je bila boca na aukciji od 15 tisuća eura. Imamo najrazličitije zahtjeve i pokušavamo im udovoljiti kroz naše godine iskustva. Znamo otprilike što ti klijenti traže tako da u pripremi sezone nastojimo osigurati i određene količine takvih stvari – kaže Dorijan Dujmović pokušavajući opisati koliko agent mora biti stručan i snalažljiv u svom poslu jer 'ako gost nešto želi treba mu i omogućiti'. Otprilike 80 posto robe koju traže jahtaši prisiljeni su uvoziti izvana. Nažalost, kaže nam, 'ovo što se kod nas nalazi po dućanima nije razina kvalitete na koju su klijenti naviknuti'.

image
Superjahta Al Mirqab u vlasništvu je bivšeg katarskog premijera Hamada bin Jassim bin Jaber Al Thanija i jahta JoyMe u vlasništvu Milana Jankovića, vlasnika Zeptera
 
Cropix

- Većina plovila imaju uz brojne sadržaje i helikoptere. Jako puno nas traže gdje mogu ići helikopterom, a u RH je to još uvijek malo otežano jer nemamo dovoljan broj komercijalnih heliodroma pa je to poprilična glavobolja za organizirati kad je 'last minute'. Vani su helikopteri kao taksiji ima ih svugdje i ljudi kad dođu kod nas ako nemaju svoj helikopter, čudno im je kako se kod nas ne može unajmiti helikopter. Tu još kaskamo za razvijenijim zemljama – kaže Dujmić i dodaje kako je od početka godine RH posjetilo između 250 i 300 jahti većih od 20 metara.

26. studeni 2024 11:13