Piloti ukrajinskih borbenih aviona stekli su status heroja u obrani svoje zemlje od ruskih napadača. Svakodnevno gledaju smrti u oči i nalaze se pod golemim pritiskom što je posvjedočio i pilot zrakoplova MIG-29, poznat kao Juice, piše Slobodna Dalmacija.
"Misija je spasiti živote ljudi i sačuvati naše gradove. Ako to ne uspijete, javlja se užasan osjećaj da će neko umrijeti u sljedećim minutama, a da vi niste uspjeli to spriječiti - ispričao je Juice te otkrio da su ukrajinski ratni piloti razradili metode za izbjegavanje hipersoničnih ruskih raketa R-37M tvrtke Vympel. Ove dalekometne rakete zrak-zrak mogu gađati mete na udaljenosti preko 350 kilometara, a najpreciznije su u gađanju do 130 kilometara.
"Stvorili smo različite taktike kako izbjeći ovaj projektil pa on nije tako ubitačan i uspješan u borbi protiv naših mlažnjaka - rekao je Juice za litavsku televizijsku kuću Delfi.
Opće poznato je kako Putinovi piloti nikad nisu uspjeli zavladati ukrajinskim nebom, a mnogi njihovi skupi zrakoplovi postali su lake mete ukrajinskoj protuzračnoj obrani. Problem je između ostaloga i što njihova staromodna doktrina zračnog ratovanja ne može držati korak ako se situacija na bojišnici brzo mijenja, a pogotovo kad istovremeno ukrajinska vojska i zračne snage, drže čvrstu obranu zračnog prostora iznad prvih linija bojišnice. Postojeća doktrina praktički onemogućava blisku podršku kopnenim trupama kada je neprijatelj u pokretu. To se događa i zato što ruske zračne snage nisu "zračne snage" u smislu kako mnogi zapadni promatrači razumiju taj izraz. Umjesto toga, rusko zrakoplovstvo je svojevrsno zračno topništvo.
Moskovski piloti često bombardiraju na neviđeno i nemaju slobodu loviti sami svoje neprijatelje. Dodjeljuje im se bombardiranje unaprijed planiranih ciljeva, a koordinate im daju zemaljski zapovjednici i to često na temelju neažuriranih obavještajnih podataka. Zbog toga zračne snage ne prate neprijateljske kopnene trupe u realnom vremenu.
No, izuzetak su tri ruske pukovnije koje upravljaju najboljim presretačem njihovih zračnih snaga - dvomotornim dvosjedom Mikojan MiG-31BM i koje pobjeđuju tamo gdje većina ostalih zračnih snaga gubi. Posade aviona MiG-31, koje lete u patrolama na velikim visinama duž linija fronta i ispaljuju snažne Vympel R-37M projektile zrak-zrak oborili su nekoliko ukrajinskih zrakoplova. MiG-31 leti više, brže i dalje od najboljih ukrajinskih Suhoja Su-27. Ruski lovac teške kategorije može letjeti čak 60.000 stopa do 450 milja i juriti brzinom od 2,5 macha u kratkim vremenskim razdobljima.
Sa svojeg uzvišenog mjesta, posade MiG-31 traže ciljeve na zaslonu i ispaljuju rakete R-37M koje nose ispod trupa na mete udaljene čak do 400 kilometara. Nasuprot tome, ukrajinski Su-27 ne može ispaliti projektil Vympel R-27 u metu udaljenu više od 80 kilometra.
Vojni analitičari su ustvrdili kako su ruske zračne snage tijekom listopada dnevno ispaljivale i po šest raketa R-37M koje su tako dizajnirane da ih je vrlo teško izbjeći.
No, ipak nije nemoguće.
Ukrajinski pilot Juice nije u razgovoru htio otkriti koja im je taktika, a vojni analitičari nagađaju o čemu bi se tu moglo raditi. Objašnjavaju kako za velike domete iznad 120 kilometara posada aviona MiG-31 otkriva metu vlastitim radarom i ispaljuje R-37M, a projektil odmah postaje balistički prije nego što zaroni brzinom šest puta većom od brzine zvuka.
Za gađanje unutar 120 km, projektil leti nižom putanjom i sporijom brzinom. U oba slučaja, na udaljenosti ne većoj od 30-tak kilometara od mete, projektil uključuje svoj radarski tragač. Tu se vjerojatno krije ključ, smatraju, budući je moguće prevariti ugrađeni radar koji poput mnogih modernih tragača, radi tumačenjem Dopplerovog pomaka radarske energije koja se odbija između radara i cilja.
Kako biste lakše razumjeli Dopplerov pomak, zamislite oprugu. Kad stisnete oprugu njezini se zavoji približavaju, kad je rastegnete zavojnice su udaljenije. Dopplerov pomak je kretanje ‘zavojnica‘ elektromagnetske energije između radara i cilja. Kako bi se izbjeglo zatrpavanje pilotovog zaslona lažnim ciljevima, Doppler radar zanemaruje objekte koji se sporo kreću ili one nepokretne kao što su drveće i zgrade. Kako bi pilot nestao s Doppler radara, može pokušati smanjiti svoju brzinu.
„Za pilota borbenog zrakoplova to znači okretanje naglavačke i snažno zaranjanje, objašnjava analitičar Forbesa uz konstataciju kako je zasijecanje isprobana metoda izbjegavanja dalekometnih projektila. Najbolje funkcionira kada pilot koji izbjegava raketu leti na velikoj visini. Za ukrajinske pilote, koji često lete na niskim visinama zaranjanje nije nimalo jednostavno. Kad njihov radar registrira projektil imaju svega nekoliko sekundi da zarone ili se okrenu. Ako pilot ne pazi na svoj RWR, neće imati vremena za manevriranje.
"Ako niste svjesni lansiranja ovog projektila, mrtvi ste", rekao je Juice.
Čak i kada izbjegnu projektil R-37M, svo to teško manevriranje još uvijek ima učinak ometanja ukrajinskih letova.
"Ponekad smo prisiljeni prekinuti naše ofenzivne misije", ispričao je Juice.
Kada je ukrajinska vojska pokrenula protuofenzivu na istoku i jugu početkom kolovoza, ruske zračne snage održavale su danonoćne patrole u osam zona iznad Ukrajine, a svaka patrola uključivala je par MiG-ova 31 ili par Suhoja Su-35.
Patrole su tražile ukrajinske jurišne zrakoplove - Su-25, Su-24 i MiG-29 - koje su podržavale protuofenzivu. Analize su potvrdile kako je Ukrajina, od početka protuofenzive krajem kolovoza, izgubila četiri MiG-a 29, šest Su-25 i Su-24, kao i jedan Su-27 od početka protuofenzive krajem kolovoza. Nije poznato za koliko rušenja tih aviona zasluge mogu preuzeti posade MiG-ova 31.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....