Ruska nafta još uvijek pronalazi put do kupaca diljem svijeta. Ali čak i oni koji dane provode prateći njezino kretanje preko oceana prilično se muče kako bi otkrili tko sve prevozi ruske energente.
Kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog njezine invazije na Ukrajinu, sve više ‘švercerskih‘ brodova pridružuje se floti tajanstvenih tankera spremnih olakšati ruski izvoz. Insajderi iz industrije procjenjuju sadašnju veličinu te flote u "sjeni" na otprilike 600 brodova, ili oko 10 posto ukupnoga broja velikih svjetskih tankera, no njezine brojke nastavljaju rasti, javlja CNN.
Tko upravlja mnogima od ovih brodova ostaje zagonetka, no kvasanje broja tankera sugerira kako je očito riječ o unosnome biznisu. Kako je trgovanje ruskom naftom postalo složeno, mnogi su zapadni brodari lani povukli svoje usluge. U igru su uletjeli novi, opskurni igrači, s fiktivnim tvrtkama registriranim u Dubaiju ili Hong Kongu. Neki su kupovali brodove od Europljana, dok su drugi u biznis ušli sa starim, škripavim brodovima koji bi inače trebali završiti na otpadu.
Flota koja plovi ispod radara dobila je na važnosti jer Moskva pokušava izbjeći suradnju sa zapadnim brodarima. Kako kupci u Kini i Indiji istiskuju one u Europi, isporuka udaljenijim kupcima zahtijeva dodatne brodove, kao i brodovlasnike koji su voljni nositi se s dodatnom složenošću i pravnim rizikom. Širenje flote u sjeni naglašava dramatične promjene koje je ruski rat unio u globalno tržište nafte. U nastojanju da nastavi s poslovanjem, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je desetljećima stare obrasce trgovanja i podijelio svjetski energetski sustav na dva dijela.
"Postoji flota koja ne posluje s Rusijom i flota koja gotovo isključivo posluje s Rusijom", rekao je CNN-u Richard Matthews, istraživač u EA Gibsonu, međunarodnom brodskom posredniku. Samo nekoliko brodova, dodao je, radi "pomalo jedno i drugo".
Kako se Europa odvikla od ruske energije, kupci u Aziji preuzeli su te poslove. Kina je lani povećala uvoz ruske nafte na 1,9 milijuna barela dnevno, što je 19% više nego 2021., prema Međunarodnoj agenciji za energiju. Indija je još više povećala kupnju, zabilježivši povećanje od 800 posto, na prosječnih 900.000 barela dnevno. Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju dosegnuo je rekordne razine i u siječnju 2023., nakon što je stupila na snagu europska zabrana ruske nafte, navodi Kpler, tvrtka za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog najvećeg ruskog kupca, također se ubrzano nastavio.
Ispunjavanje svih ovih povećanih narudžbi zahtijeva nove brodove, ruska nacionalna flota nema dovoljno plovila. Tu onda nastupa "flota u sjeni", koju analitičari dijele na ‘tamne‘ i ‘sive‘ brodove. Sivi brodovi prodani su nakon ruske invazije od europskih vlasnika tvrtkama na Bliskom istoku i u Aziji, koje prije nisu bile aktivne na tržištu tankera. ‘Dark ships‘, s druge strane, veterani su iz kampanja Irana i Venezuele za izbjegavanje zapadnih sankcija i gotovo svi su nedavno prešli na prijevoz ruske sirove nafte. O njima često postoje dokazi da su prikrivali svoje aktivnosti isključivanjem svojih „transpondera.
Iako su zapadne zemlje zabranile uvoz većine ruske nafte, ne postoje nikakva pravila koja bi sprječavala zapadne brodove da tu istu naftu isporučuju kupcima kao što su Kina i Indija, sve dok se poštuju nametnuta ograničenja cijena. Brodovi s europskim vlasnicima činili su tako 36 posto ruske trgovine sirovom naftom u siječnju. No, pravni i reputacijski rizici nepoštivanja ograničenja cijena su svejedno veliki, a i Rusija jedva čeka da prekine suradnju sa zapadnim brodarima. To je dovelo do razvoja nove plovidbene kohorte, čiji je sastav mračniji - a povijest šarenija.
“Tamna flota koja je dosad okolo prevozila venezuelansku i iransku naftu je nešto što smo svi očekivali da će rasti”, izjavio je Janiv Shah, viši analitičar u Rystad Energy, konzultantskoj tvrtki. Jedan od razloga je što je slanje ruske nafte na duža putovanja u Kinu ili Indiju manje učinkovito od slanja u obližnje zemlje poput Finske. Rusija sad treba četiri puta više transportnih kapaciteta za svoju sirovu naftu nego prije invazije. Kao rezultat toga, procjenjuje se da se 25 do 35 brodova mjesečno prodaje za potrebe ove flote u sjeni. Nameće se i pitanje o tome tko u konačnici upravlja flotom u sjeni: neki sumnjaju da dio lažnih tvrtki koje su se pojavile ima čvrste veze s "ruskom državom ili određenim s Putinom politički povezanim igračima". I prošlog je vikenda Europska unija uvela sankcije Sun Ship Managementu, podružnici Sovcomflota, najveće ruske brodarske kompanije. EU je priopćila da je tvrtka sa sjedištem u Dubaiju, registrirana prije deset godina, "djelovala kao jedna od ključnih tvrtki za upravljanje pomorskim transportom ruske nafte", te da je "Ruska Federacija krajnji korisnik" njezinih operacija.
Flota u sjeni Rusiji svakako povećava mogućnost izbjegavanja sankcija ili prodaje svoje nafte iznad gornje granice cijene. Stručnjaci su pronašli brojne dokaze u carinskim podacima da se ruska nafta u ključnim lukama prodaje za mnogo više nego što službene cijene pokazuju. Ne pomaže se time samo financirati Putinov rat u Ukrajini, nego i ugrožava sigurnost na svjetskim morima: vjeruje se da ‘mračna flota‘ ima veliki kontingent brodova starijih od 15 godina, kad ih glavne naftne kompanije obično povlače iz upotrebe. Vjerojatnost većeg izlijevanja ili nesreće raste iz dana u dan, jednako brzo kako i sama ova flota raste.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....