Motiv usamljenog istjerivača pravde i zaštitnika slabijih omiljen je u usmenoj i pismenoj predaji još tamo od streličara Robina Hooda i Williama Tella. Otad su prohujala mnoga stoljeća, arsenal je doživio niz revolucija, no neke su stvari ostale nepromijenjene. Neki uvijek tlače, a neki su redovito podjarmljeni. No, zato je tu Pravednik da poremeti ‘ravnotežu‘ u društvu.
Treći nastavak akcijskog trilera čiji je zaštitni znak markantni Denzel Washington kao zagonetni osvetnik Robert McCall potpisuje Antoine Fuqua, redatelj s kojim je zvijezda 2002. ulovila Oskara za izvrsni ‘Training Day‘. Dvadesetak godina kasnije, za tandemom Washington-Fuqua je suradnja na cijeloj trilogiji ‘Pravednika‘ (Equalizer) koji je u borbi protiv nasilnika svih boja doplovio do Sicilije.
Naravno da mu je tamo glavna meta nasilna mafija, a glavni štićenici dobrostivi i pobožni pučani izloženi svakodnevnom zlosilju podzemlja. Sredina je to gdje se sve dobro nam poznate Pravednikove vještine mogu razmahati do neslućenih razmjera. Stopa mortaliteta je, sukladno tome, značajno veća nego u prethodna dva dijela, kao i doza karizme kojom ubojiti Washington prijeti protivnicima čak i kad sjedeći mirno ispija cappuccino ili čaj u mjesnom kafiću.
Sve se u trećem ‘Pravedniku‘ vrti oko američkog došljaka kojega okružuju akteri s jasno određenih polova. Domaća čeljad je mahom plemenita i dobrohotna (doktor Enzo, karabinjer Gio...), a mafijaši sama esencija zla, povremeno na rubu groteske (braća kriminalci Marco i Vincent).
Jednoobraznost likova nije jedina slaba točka ‘trice‘ koju muči klimav scenarij. Glavni podzaplet, trgovina tabletama u vinskoj ambalaži prilično je smušeno iznesen, još i više kad u njega ubace teroriste ISIL-a i eksplozije. Površne poznavatelje talijanske hobotnice vjerojatno će zbuniti i termini koji se koriste u filmu - mafija, Camorra, ‘Ndrangheta, sve je tu geografski izmiješano do neprepoznatljivosti.
U dosadašnjim ‘Pravednicima‘ profilirale su se snažne ženske osobnosti koje ovdje nedostaju. Nekadašnja dječja zvijezda Dakota Fanning blijeda je u ulozi CIA-ine uredske agentice Emme kojoj je Sicilija prvi teren, no nije toliko krivnja na glumici koliko na scenaristički nedorađenoj roli.
Još gore je prošla Gaia Scodellaro: kao umilna konobarica Aminah i ‘predmet‘ diskretnog romantičnog interesa glavnog junaka ne raspolaže ni s čim osim prirođenog šarma i osmijeha pozitive. Poprištu zbivanja nema se mnogošto prigovoriti. Izmišljeni gradić Altamonte je kao istrgnut s turističke kartoline, malčice nalik na naše uzane dalmatinske kale i priobalna mjestašca s procesijama u čast Bogorodici.
Jedna takva obilježava završetak trećeg Equilazera koji pirotehničko-sportskom pompom preočito nudi protutežu mračnim dionicama iz ostatka radnje. I da, mnogi bi hrvatski penzioner rado dobio Pravednikov ruksak koji je upao u završnicu kao totalni višak.
Kako god, u ovom žanrovskom metežu sluti se i velika promjena u životu ključnog protagonista, a je li do nje doista i došlo, znat će se ako i kad Mr. Washington odluči zaigrati u četvrtici. Zasad nema pokazatelja da će ovaj popularni filmski vigilant opet trajno onesposobiti nekog zlotvora ili više njih, no pravdoljubivi Roberto je napunio kino blagajnu i zato - nikad ne reci nikad. John Wick i R.McCall su mačori koji racionalno troše vrijeme i protivnike.