StoryEditor
ZagoraUPOZORENJE

Vjetroelektrane su opasne za zračne jedrilice u Zagori? Splićanin pribavio presude njemačkih sudova u kojima stoji da vjetrogeneratori uzrokuju smrtno opasne turbulencije

Piše Toni Paštar
23. studenog 2021. - 14:41

Gubi li Aerodrom Sinj atribute kad je riječ o zračnom jedrenju, koje se nad cetinskim krajem prakticira još od 1927. godine, četiri godine prije nego što je 1931. taj aerodrom službeno uspostavljen? Otkako je prije nekoliko mjeseci počelo probijanje ceste kojom će se na planinu Visoku dopremiti dijelovi vjetroelektrana za budući vjetropark, među jedriličarima koji koriste zračni prostor u okruženju Aerodroma Sinj zavladala je zabrinutost. Pitaju se koliko će buduće jedrenje biti sigurno, posebno kada puše sjeverni vjetar, po kojemu se moglo padinski jedriti samo ili uglavnom samo s istočne strane Visoke.

image
Duje Klaric/Cropix

Prije nešto više od četiri godine na planini Kamešnici dogodila se zrakoplovna nesreća. U padu jedrilice smrtno je stradala jedna osoba, a druga je teško ozlijeđena. Očevid je obavio odgovorni istražitelj u Agenciji za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, koji je završno izvješće sastavio 5. studenoga 2018. godine.

Na osnovi toga izvješća Splićanin P.P. (podaci poznati redakciji) pismenim je putem od Županijskog državnog odvjetništva zatražio kazneni progon istražitelja, kao i "nepoznatih osoba u tijelima državne uprave RH koje su izdale dozvole za postavljanje vjetroelektrana Kamensko-Voštane", te "nepoznatih osoba koje su izgradile-financirale i koriste vjetroelektranu Kamensko-Voštane".

image
Hang glider launch from top of hill

Taj građanin navodi da "odgovorni istražitelj za mjesto nesreće u tekstu navodi 'planina Kamešnica, u blizini zaseoka Donja Korita', a za grafički prikaz mjesta nesreće koristi Google Earth u vrlo velikom razmjeru. U svijetu i meni dostupnoj literaturi mjesta zrakoplovnih nesreća označavaju se geografskom dužinom i geografskom širinom, a grafički (vizualni) prikaz označava se na zrakoplovnim navigacijskim kartama".

Da je to učinjeno, navodi taj građanin, "mogla bi se precizno odrediti udaljenost mjesta nesreće od vjetroelektrane Kamensko-Voštane" i nastavlja: "Osobe koje su dozvolile izgradnju i osobe koje su izgradile odnosno koriste VE Kamensko-Voštane ugrozile su i ugrožavaju letenje jedrilica iznad planine Kamešnice."

Županijsko državno odvjetništvo u Splitu odbacilo je prijavu ovoga građanina, ali je na njegovu inicijativu postupak preuzelo Pravobraniteljstvo za djecu jer je smrtno stradala osoba u nesreći na Kamešnici u kolovozu 2017. godine bila maloljetna.

Da vjetroelektrane mogu izazvati fatalne posljedice za jedriličare, P.P. argumentira slučajevima iz Njemačke. Pribavio je tri presude njemačkog suda kojima je utvrđeno da su rušenja jedrilica sa smrtnim ishodom uzrokovale turbulencije izazvane radom vjetrogeneratora. Do rušenja jedrilice na Kamešnici iz kolovoza 2017. godine došlo je bez utjecaja vjetroelektrana, ali tko može jamčiti da neka jedrilica ubuduće neće uletjeti u turbulentni prostor koji proizvode elise vjetroturbina i doživjeti fatalnu sudbinu. Posebno kad se ima u vidu činjenica da je nekoliko vjetrogeneratora VE Kamensko-Voštane postavljeno unutar prostora označenog za slobodno zračno jedrenje uz zračnu luku Sinj. Unutar istog prostora izgrađeno je više vjetrogeneratora na širem prostoru Svilaje, odnosno Zelova, a uskoro će vjetroelektrane biti podignute i na Visokoj.

image
Jakov Prkic/Cropix

O svemu što je već napravljeno ili se priprema oko podizanja vjetroparkova unutar prostora označenog za zračno jedrenje u okruženju Aerodroma Sinj uputili smo upite Ministarstvu graditeljstva i Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Ministarstvo smo pitali jesu li tražili i dobili prethodne suglasnosti prije izdavanja građevinskih dozvola, a Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo jesu li dali suglasnosti te jesu li korigirali prostor za zračno jedrenje u zrakoplovnim navigacijskim kartama.

Iz Ministarstva su nam odgovorili "kako su za ishođenja akata za vjetroelektrane, za koje je nadležno ovo Ministarstvo, u postupcima ishođenja lokacijske dozvole uvijek pribavljeni posebni uvjeti Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, a u postupcima izdavanja građevinskih dozvola pribavljene su potvrde na glavni projekt".

image
Duje Klaric/Cropix

Još su naveli da je za vjetroelektranu ST3-1/2 Visoka Zelovo (na katastarskim česticama u katastarskim općinama Sičane, Neorić, Turjaci, Sutina, Lučane, Brnaze, Radošić i Sinj na području grada Sinja, općine Muć i općine Dicmo u Splitsko-dalmatinskoj županiji) izdana građevinska dozvola 22. travnja 2015. i rješenje o produljenju građevinske dozvole 16. 5. 2017., te da je investitor prijavio početak građenja. Dodali su da je u postupku ishođenja predmetne građevinske dozvole pribavljena potvrda Agencije za civilno zrakoplovstvo.

Dobili smo i odgovor Agencije za civilno zrakoplovstvo, u kojemu stoji: "Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo u suradnji s Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe izdaje mišljenja u postupcima izdavanja građevinskih dozvola, pa tako i u postupcima izgradnje vjetroelektrana. Vjetroelektrane se označavaju u skladu s Pravilnikom o izgradnji i postavljanju zrakoplovnih prepreka te se po izgradnji ucrtavaju u zrakoplovne karte."

image
Jakov Prkic/Cropix

Ucrtavanjem prepreka, u konkretnom slučaju vjetrogeneratora, svi bi u ovom lancu trebali oprati ruke od eventualne odgovornosti ako bi vjetroagregat proizveo turbulenciju od koje bi se zrakoplov, u ovom slučaju jedrilica, srušio. Svi osim samih jedriličara. Kojima ostaje birati rizik između ugode jedrenja i potencijalne smrtne opasnosti s jedne strane ili odustajanja od jedrenja na za njih davno rezerviranom i u zrakoplovnim kartama posebno označenog prostora.

I još nešto: nad činjenicom da će vrhovi planina koji okružuju cetinski kraj biti načičkani vjetroparkovima danas se, kada to postaje stvarnost, javno zgražaju ne samo zračni jedriličari, nego i mnogobrojni građani, uključujući i pojedine čelnike gradova i općina. Ispada da su vjetroparkovi tu došli sami od sebe. Nisu. Oni su davno uvršteni u prostorne dokumente općina, gradova i županije. Odavno postoje na papiru, a danas postaju stvarnost i u prostoru.

item - id = 1145339
related id = 0 -> 1145274
related id = 1 -> 1145282
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. studeni 2021 14:42