StoryEditorOCM
S mora i krajaNOGOMETNA GROZNICA

Sociologinja o uzrocima porasta potrošnje tijekom Eura 2024.: ‘Trgovci lukavo koriste nacionalnu euforiju‘

Piše Gabrijela Bijelić
19. lipnja 2024. - 07:35

Zahuktava se Europsko nogometno prvenstvo, a s njim raste i potrošnja u maloprodaji. Još od početka lipnja krenule su akcijske prodaje televizora za praćenje utakmica, ugostiteljima je skočio promet, a dobro prolaze i prodavači piva i grickalica, kladionice i putničke agencije. ‘Kockaste‘ dresove ne treba ni spominjati, ti su planuli još prije početka smotre, bez obzira na uzorak.

Prve statistike govore o 10-postotnom porastu potrošnje piva, dok se televizori prodaju i do 20 posto bolje nego prije početka europske smotre. O fenomenu većeg trošenja porazgovarali smo s dubrovačkom sociologinjom Nikolinom Hazdovac Bajić koja ocjenjuje kako veliku ulogu u porastu potrošnje igraju mediji koji već danima napuhuju navijačku atmosferu oko Eura:

image

Kafići i prodaja televizora su u debelom plusu

Luka Gerlanc/

- Stvara se euforična situacija u društvu, a s njom dolaze i ponude svih mogućih trgovačkih lanaca i prodavača tehničke opreme koji gledaju kako brzo i lako zaraditi na takvoj atmosferi. I onda nam se prodaju televizije, paket aranžmani za Njemačku, grickalice i pive. Dovoljno je pogledati reklame na televiziji i internetu, sve su u nogometnoj duhu, navijačkom. Igra se naravno tu najviše na emocije a kroz te emocije, trgovci gledaju prvenstveno svoj interes – upozorava Hazdovac Bajić. Prva utakmica na prvenstvu nije dobro prošla za Vatrene, a budući da potrošnja indirektno ovisi o rezultatima na travnjaku, sugovornicu pitamo kako će se na potrošnju odraziti mogući scenarij ranijeg ispadanja s natjecanja:

- Ako slučajno ne prođemo skupinu, naravno da će i navijačko oduševljenje splasnuti, a s euforijom i potrošnja. Naravno da će istinski ljubiteljski nogometa nastaviti pratiti utakmice radi sporta, ali će ova neka ‘općenarodna zanesenost‘ ispuhati – prognozira sugovornica koja primjećuje kako je kampanja trgovaca ove godine posebno naglašena, reklame kao da nikad ranije nisu bile ovako agresivne i učestale:

- Vjerojatno su razlog veliki uspjesi na ranijim međunarodnim natjecanjima, velika su očekivanja od naših reprezentativaca, jednostavno nas sve skupa ponese kao naciju. A kad prođe euforija, kako preživjeti period otrežnjenja? Svakako treba određeno vrijeme da se svi vratimo u normalu, uostalom kao i kod svih drugih velikih događaja. Neko vrijeme budemo utučeni, bude teško, ali život ide dalje, relativno brzo se sve to zaboravlja, dođe nešto drugo što nam zaokupi pažnju i krenemo dalje – ističe sociologinja i ukazuje na još jednu neugodnu poratnu pojavu prigodničarske rasipnosti:

image

Grickalice, pivo, dresovi Vatrenih - najtraženija roba

Luka Gerlanc/Cropix

- Kad euforija završi, a ostanu neplaćeni računi, nastaje problem. Treba biti pametan u startu i ne upuštati se u izdatke koje ne možemo sebi priuštiti i kasnije ih podmiriti. Nikako ne smijemo dopustiti da nas atmosfera ponese i da se krenemo u neke neodgovorne kupnje koje nas na kraju ostave u dugovima. Treba zadržati racionalnost u potrošnji, ma kolika bila iskušenja. Ljudi bi dosad trebali generalno znati barem osnove racionalnog raspolaganja novcem – kaže Hadzovac Bajić i dotiče se još jedne vruće teme kad je potrošnja posrijedi, pitamo je jesu li šopingholičari u većoj opasnosti od ‘bankrota‘ od ostatka populacije?

- Generalno, mi svi više kupujemo sad nego kad atmosfera nije ovako ‘nabrijana‘. Sigurno da ovo sve loše utječe na ljude koji i inače imaju problema s nekontroliranim trošenjem jer ako potiče potrošnju kod osoba koje nemaju takvih problema, možemo samo zamisliti kako je ovisicima o kupovini – zaključuje sociologinja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. lipanj 2024 14:42