Kina ne priznaje zaključak "protekcionističke" istrage EU-a o subvencijama proizvođačima električnih automobila i podnijela je tužbu Svjetskoj trgovinskoj organizaciji (WTO), objavilo je ministarstvo trgovine, a upućeni izvori tvrde da je Peking iza zatvorenih vrata pozvao kompanije da ne ulažu u zemlje EU-a koje su glasale za carine.
Kina „ne priznaje i ne prihvaća" konačni zaključak istrage i poduzet će "sve potrebne mjere" kako bi zaštitila legitimna prava i interese kineskih tvrtki, rekao je u srijedu za Global Times glasnogovornik ministarstva trgovine. Europska komisija zaključila je u utorak istragu uvođenjem konačnih kompenzacijskih carina na uvoz električnih vozila na baterije, proizvedenih u Kini, na razdoblje od pet godina. Odluka je stupila na snagu u srijedu.
- Priroda je istrage nepošten trgovinski protekcionizam prerušen u takozvano ‘pošteno tržišno natjecanje - ističu u kineskom ministarstvu.
I Kineska gospodarska komora u EU (CCCEU) poručila je u srijedu u izjavi za Global Times da je duboko razočarana odlukom Europske komisije o "protekcionističkoj mjeri" uperenoj protiv kineskih električnih vozila.
Ministarstvo je na zatvorenom sastanku 10. listopada sugeriralo predstavnicima kompanija da se obustave ulaganja u zemlje EU-a koje su glasale za carine, rekli su upućeni izvori za Reuters. Ohrabrivali su kompanije na ulaganja u zemlje protivnice carina i sugerirali štedljivost u zemljama koje su na glasanju bile suzdržane.
Njemačka je na glasanju početkom listopada pokušala okupiti potrebnu većinu za blokadu odluke, ali pridružile su joj se samo Mađarska, Slovenija, Slovačka i Malta. Prijedlog Komisije podržale su, prema navodima neimenovanog izvora za Reuters, Francuska, Poljska, Italija, Nizozemska, Irska, Latvija, Litva, Estonija, Bugarska i Danska.
Hrvatska je po navodima izvora bila suzdržana, kao i Belgija, Češka, Grčka, Španjolska, Cipar, Luksemburg, Austrija, Portugal, Rumunjska, Švedska i Finska.
Na sastanku su, po navodima izvora, sudjelovali i predstavnici nekoliko stranih proizvođača automobila.
Kineski proizvođač automobila Geely odbio je komentirati navode, a SAIC, BYD i ministarstvo trgovine nisu odmah odgovorili na upit Reutersa da ih komentiraju.
Italija i Francuska spadaju u skupinu zemalja EU-a koje pokušavaju privući kineska ulaganja, ali istodobno upozoravaju da bi "poplava" jeftinih kineskih električnih vozila mogla ugroziti domaću industriju.
Kineski SAIC, drugi po veličini kineski izvoznik automobila, trenutno bira lokaciju za tvornicu električnih vozila u Europi a odvojeno namjerava u Francuskoj otvoriti centar za dijelove kako bi podmirio potražnju za automobilima marke MG.
Francuska vlada nije odmah odgovorila na upit Reutersa da komentira te podatke.
Talijanska vlada pregovara s kineskim Cheryjem o potencijalnim ulaganjima, a razgovara i s drugim kineskim proizvođačima automobila, uključujući Dongfeng Motor.
Talijansko ministarstvo industrije odbilo je komentirati. Dongfeng i Chery nisu odmah odgovorili na upit Reutersa da komentiraju te informacije.
BYD pak gradi tvornicu u Mađarskoj, koja je glasovala protiv carina. Razmatraju istodobno o preseljenju europske središnjice iz Nizozemske u Mađarsku zbog problema s troškovima, rekla su dva upućena izvora.
Kompanijama je na sastanku rečeno i da bi trebali izbjegavati odvojene razgovore s europskim vladama o ulaganjima i da surađuju kako bi pregovarali zajedno, rekli su izvori.